Thuis

vrijdag 21 juni - ergens - 422 km

Samen met een Zwitser verlaten we even na 8u de camping. Aan het eerste benzinestation is de automaat stuk en het tweede lijkt verlaten, we zullen dan onderweg wel ergens tanken.

Het verkeer is erg druk naar het noorden en na Göteborg richting zuiden. Ze zijn allemaal op zoek naar de middernachtzon. De Zweden moeten en zullen midzomer vieren met familie en vrienden en liefst aan zee, niet in een stad.

De avond valt, de wind steekt op en joelende Zweden lopen naar het strand. In de schemering komen nog late wandelaars voorbij, ook 2 dronkaards, man en vrouw, in een rolstoel. De man staat opeens recht, opent zijn gulp en even later zien we het water tegen de boom klateren. Gebrul en gelach wanneer hij terug in de rolstoel zakt en ze samen verder rollen.

Vier naakte mannen lopen even verder over de straat richting duinen, achtervolgd door een bende jollige Zweden die volop foto's maken.

Het stormt, rond 23u rijden luid roepende en toeterende dronken Zweden voorbij, maar ik slaap de slaap der onschuldigen.

's Namiddags zijn de parkings aan de supermarkten verlaten en lopen de campings overvol. Zoals de Noren zijn ook de Zweden een volk van buitenmensen, van kampeerders.

We stoppen even ten zuiden van Helsingborg maar overnachten op een camping is ondoenbaar. De eerste is afgeladen vol, de tweede bestaat niet meer en de derde is een "resort", veel te sjiek voor één nacht. We parkeren dan maar 500m verder langs het strand, samen met een Zweed die wellicht ook nergens plaats vindt.

Na een uurtje stormwind wordt het zacht, warm en schijnt de zon op de golven. We staan hier prachtig, (nog) rustig en door niemand gestoord. In de huizen rondom horen we feestelijk gezang. De meisjes en vrouwen die voorbij wandelen hebben een bloemenkroon op hun hoofd.

zaterdag 22 juni - Oeversee - 447km

Rond 4u worden we wakker geschut door de bulderende stormwind. Takken vallen op het dak, de wind rukt aan de auto en het is heel warm binnen. Om 6u30 zijn we klaar wakker, de storm is verminderd in kracht. We staan snel op, ontbijten en vertrekken naar de brug. De veerboot nemen met zo een stormweer zien we niet zitten, op de brug zal het al erg genoeg zijn.

In het eerste tankstation waar we willen tanken wordt mijn Visa aanvaard maar weigert de pomp aan te slaan. Wellicht heb ik de Zweedse instructies niet begrepen. Een tweede tankstation is verlaten en biedt diesel van 85 en 95 octaan, ik weet niet wat gekozen en we zullen in Denemarken op de autostrade wel 20l bijtanken.

Nog 40km tot de brug, de motorhome rukt over de autostrade, geslagen zoals een natte hond in een storm. We zien de wind over de brug waaien, de regendruppels achterna. Er is heel weinig verkeer, wie niet aan de overzijde moet zijn blijft best staan. Tegen 70 à 80 km/uur rijden we waggelend verder. De tweede brug is nog erger met regen en opnieuw felle wind.

Denemarken is ook niet mooi in de regen, maar de rustplaatsen zijn wel verzorgd. We tanken en na het betalen zie ik dat het "mogen" betalen met Visa, ons 1,18% meer heeft gekost. We zullen in het vervolg Visa en andere creditkaarten zeker mijden in Denemarken.

Het glooiende Deense landschap is onder regenvlagen even troosteloos als overal anders. De Duitse grens brengt terug de zon in ons leven.

Een Edeka op 5km van de staanplaats in Oeversee laat ons de voorraadkast aanvullen en dan is het rust. 's Avonds hebben we opnieuw regen, maar een boek en een drankje maken de avond goed.

zondag 23 juni - Aldekerk - 552km

We hebben lang geslapen, uitgeslapen want de broodjes van Herr Schnell hangen toch aan de deur.

Het verkeer onderweg is zeer druk, met een flinke kijkfile wegens een kettingbotsing aan de overkant. Zelfs de TomTom weet hier geen raad mee, alhoewel hij ons blijkbaar wel voor groter onheil behoed heeft door af en toe de route wijzigen en ons feilloos langs de wirwar van autostrades te loodsen.

Het is laat wanneer we in Aldekerk toekomen. Het is een aangename staanplaats (in 2019 gesloten!) in een tof dorp. We hebben zeer lekker gegeten in het restaurant van Hotel Thoeren en er liggen veel fietsroutes in de omgeving. Hier komen we mogelijk terug!

maandag 24 juni - thuis - 189km

Het is maar een kort tripje naar huis. Door Nederland en via een verschrikkelijke rammelbaan van zodra we de Nederlandse grens over zijn bereiken we na enkele uren onze eindbestemming.