Spanje 2017

Iedereen spreekt van Spanje, iedereen gaat naar Spanje en wij niet. Dat gaan we dit jaar veranderen, ook wij gaan naar Spanje

We plannen de volgende rondrit

• via de Rhônevallei en de Provence naar Barcelona
  • naar de Algarve in het zuiden van Portugal
  • via kleine Portugese steden in de Alentejo terug naar Spanje
  • Caceres, Salamanca en Haro zijn onze Spaanse tussenstops
  • langs de Gironde, Coulon, Dourdan en dan recht naar huis.
  • bijna 6000km maar de moeite waard.

Onze reisleider is een tegenvallende Trotter gids voor Andalusië. Voor Sevilla staan er 63 bladzijden in de Trotter, waarvan 28 enkel en alleen over hotels, restaurants en winkels gaan. Voor andere steden is de verhouding informatie/reclame niet beter. Dat noem ik geen reisgids meer!

We hebben onze weg gevonden ondanks de trage Garmin 760 LMT-D die piepkleine wegen blijft voorstellen. Een goede kaart en een ervaren kaartleester zijn onontbeerlijk.

Als verblijf hebben we nog steeds onze Carthago c-tourer T 142

In Spanje gaan we meestal op camping want de motorhome laten staan op een openbare staanplaats in een stad vinden we niet veilig. Er zijn ook weinig goed uitgeruste staanplaatsen in Spanje.

In Portugal verkiezen we waar mogelijk een gemeentelijke camping, een “parque de campismo municipal”. Deze zijn klein, niet duur en zorgen voor plaatselijke tewerkstelling. Er zijn in Portugal ook heel veel staanplaatsen, van heel luxueuze tot de meest primitieve, van duur tot gratis.

21 april - 21u10 - Han-sur-Lesse - 132km

Om kwart na zeven ’s avonds vertrekken we naar de Ardennen. De ring rond Brussel is bijna vrij van pendelaars en om 21u10 staan we samen met een tiental andere motorhomes op de staanplaats in Han.

22 april - 16u - Tournus - 527km

Vroeg opstaan is niet nodig, de filegevoelige ring rond Brussel ligt ver achter ons. We kunnen op ons gemak ontbijten en hebben alle tijd om in het reisritme te komen.

Het is zonnig en fris vanmorgen, ideaal reisweer. We tanken in Luxemburg en dan gaat het over de Franse autostrades richting Tournus. We hebben al naar een andere stopplaats gezocht maar nog geen goede vervanger voor Tournus gevonden. Het is een ideale stopplaats naar het zuiden qua afstand met daarbij nog uitstekende lokale bakkers. We hebben paté van het huis gekocht bij een plaatselijke beenhouwer, maar die was te vet naar onze smaak (de paté).

Een wandeling langs de Saône besluit de namiddag.

23 april - 13u45 - Eyguières - 371km

We vertrekken zeer vroeg want we gaan vandaag oud-collega’s bezoeken die in de Provence een nieuwe thuis gevonden hebben.

Het is zalig rustig rijden tot Lyon, waar we de grote buitenring nemen. Binnenkort mag je niet meer door Lyon rijden, de brede weg voor doorgaand verkeer langs de Rhône wordt omgevormd in een park.

Van zodra we Lyon voorbij zijn krijgen we erg druk verkeer en beginnen ook accordeonfiles onze rit te vertragen.

In de provence hadden we nog een aangename dag onder een frisse Franse zon.