Spanje Portugal 2023

Het voorjaar is niet veel zaaks dit jaar want een geplande trip met de auto naar Normandië valt in het water en de eerste korte uitstap met de motorhome verzuipt in koude regen. Tijd om een beetje zon en warmte op te zoeken denken we dan en half april vertrekken we op een rondrit (roadtrip) langs de spaanse costas richting Portugal.

Onze geplande rondrit zou als volgt gaan

• eerste stop in Rocroi
  • Villefranche-sur-Saône
  • ergens aan de Spaanse grens
  • ergens ten zuiden van Barcelona
  • Murcia
  • het schiereiland Cabo de gata
  • Ronda
  • Tarifa
  • Cadiz
  • ergens in de Algarve
  • ergens in de Alentejo, vermoedelijk Serpa
  • langs extramadura en Salamanca naar het Baskenland
  • door Frankrijk terug naar huis

Onze werkelijke rondrit kwam sterk in de buurt

• Rocroi
  • St. Genis de Saintonge
  • Bellegarde
  • Rocroi - Thuis

De plannetjes van onze tocht zijn met Apple kaarten gemaakt.

De reistijd is een theoretische reistijd met een gewone auto, wij doen er veel langer over. De plannetjes geven een idee van hoe we reden, maar ze zijn niet 100% accuraat.

Om de reis door Spanje voor te bereiden en tijdens de reis was de Trotter van Andalusië onze gids. Alhoewel die vol staat met restaurants en hotels waar je absoluut moet geweest zijn, vind ik de info over de streken en steden nog steeds uitstekend. Voor Portugal hebben we een Michelin en Wat&Hoe gids mee maar gezien we ons daar op bekend terrein bevinden hebben we die gidsen niet gebruikt.

Onze navigatie laat ik over aan de app TomTomGo op mijn iPhone. Het scherm valt nogal klein uit maar ik verkies deze app boven het grote scherm van de Garmin.

Apple kaarten valt ook af, ondanks de uitstekende navigatie vorig jaar, dit wegens de vervelende en soms onbegrijpbare Nederlandse stembegeleiding. TomTomGo, met de stembegeleiding door de autoradio, krijgt op dit ogenblik mijn voorkeur voor de navigatie.

Als verblijf hebben we nog steeds onze Carthago c-tourer T 142 . Die is nu 8 jaar oud maar indien de lage emissiezones onze euronorm 5-diesel de toegang niet weigeren zullen we er nog jaren mee rondrijden.

In tegenstelling tot onze vorige reis door Spanje gaan we nog wel op camping maar ook op openbare staanplaatsen. Er zijn blijkbaar veel goed uitgeruste staanplaatsen bijgekomen in Spanje.

In Portugal verkiezen we waar mogelijk een gemeentelijke camping, een “parque de campismo municipal”. Die zijn klein, niet duur en zorgen voor plaatselijke tewerkstelling. Er zijn in Portugal ook heel veel staanplaatsen, van heel luxueuze tot de meest primitieve, van duur tot gratis.

Heenreis door Frankrijk

Het doel van de reis is gewoon rijden en kijken, minder stoppen en steden of andere dingen bezoeken. We hebben het gehad met de massa's toeristen die alles overspoelen.

Hier gaan we dan.

Dinsdag 18 april 2023 - 14u10 - Rocroi - 142km

Wegens babysit op een allerschattigst kleinkind kunnen we niet voor 17 april vertrekken, het wordt zelfs nog een dag later. Na de middag vertrekken we en nu rijden we richting het zuiden eens niet langs de Ardennen. Onze "normale" eerste stop, Han sur Lesse, laten we ditmaal links liggen. Dit mag je letterlijk opvatten want we rijden via Charleroi naar het zuiden.

Onze eerste stop is een gratis staanplaats in Rocroi, even over de Franse grens. Rocroi is een oud vestingstadje waarvan de omwalling redelijk goed bewaard is.

Een gratis staanplaats lokt altijd volk en om 16u staat het boeltje afgeladen vol. We staan op een 300m van de omwalling maar tussen ons en de muren is een kermis neergestreken. De regen en koude wind zorgen er echter voor dat het aantal kermisgangers erg beperkt is. Het wordt een koude avond, het zuiden en de warmte liggen enkele dagen verder op ons te wachten.

Woensdag 19 april 2023 - 16u30 - Villefranche sur Saône - 543km

Rocroi heeft verschillende bakkers en het eerste Frans brood van de reis smaakt. De zon schijnt maar het is nog steeds koud wanneer we richting Villefranche sur Saône vertrekken. We hebben daar een Pass'Etapes staanplaats van Campingcar Park gekozen, de Bretoense exploitant van staanplaatsen in Frankrijk. Die staanplaatsen hebben steeds stroom en gezien de temperatuur willen we vanavond met stroom i.p.v. gas verwarmen. Onze twee gasflessen moeten nog vier weken meegaan!

De TomTomGo denkt ergens een paar minuten of seconden te kunnen winnen en stuurt ons via brede kronkelwegen rond Charleville-Mézières richting Reims. Eens op de autostrade gaat het veel vlotter, ook dank zij de tolbadge van Fulli. Met de elektronische tolbadge Fulli Nomade + reizen wij met een gerust gemoed op alle autosnelwegen in Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië.

Voorbij Langres wordt het verkeer drukker maar we rijden vlot tot Villefranche. Ik doe een poging om bij Totalenergies te tanken, maar aan de pomp staat er niets van benzine of diesel aangeduid maar enkel GO en GO+. Wat dat betekent weet ik niet en ik heb de poging tot tanken dan maar afgebroken. De staanplaats ligt 500m verder maar daar is er een probleem, we geraken niet direct binnen.

Twee Duitsers staan een kwartier te zoeken en te gapen voor de betaalautomaat maar uiteindelijk raken zij en ook wij binnen. Duitsers en elektronische dingen, dat gaat niet altijd samen. De staanplaats, een oude camping, is zeer groot en we vinden gemakkelijk een mooie plaats. We kunnen 's avonds nog langs de Saône wandelen en het is er erg rustig, een topplaats!

Donderdag 20 april 2023 - 16u45 - Laroque des Albères - 528km

Vermits we gisteren niet konden tanken bij die chinezen van Totalenergies doen we het nu maar bij een Intermarché. We kunnen er dan ook direct een brood kopen.

De TomTomGo wil ons door Lyon sturen maar ik hou niet van die stad, we hebben er eens vastgestaan in een ferme verkeersopstopping. We nemen de grote ring rond Lyon, de weg van de vrachtwagens, maar aan de files ontsnappen lukt hier ook niet. Het duurt tot ver voorbij Lyon eer het verkeer weer een beetje vlot verloopt.

Tijdens onze middagstop bekijken we de mogelijkheden om te overnachten en onze keuze valt op een Pass'Etapes staanplaats in Laroque des Albères. Het is een prachtig dorpje aan de voet van de Pyreneeën. Smalle straatjes, de restanten van een kasteel en mooie uitzichten over de streek. Het is nu ook warm en we kunnen de eerste keer buiten zitten.

's Avonds hebben we de beste pizza van al onze reizen gegeten (volgens mij). Gebakken op een houtvuur, goed belegd en (te) groot zal ik daar nog wel eens stoppen. Voor een pizza wil ik steeds een omweg doen!