Noorwegen - fjorden 2013

Noorwegen staat al jaren op ons verlanglijstje. De Noorse fjorden, de middernachtzon, de vikings (als ze er nog zijn) zijn evenveel redenen om het noorden eens te bezoeken. We zijn in 1979 ooit van plan geweest om met een motorhome naar Noorwegen te reizen, maar er kwam iets tussen.

In 2013 is het eindelijk zover en op zaterdag 1 juni om 4 u 's morgens vertrekken we richting noorden. Het wordt een wonderbare reis van 5226km.

zaterdag 1 juni - Oeversee - 730km

Er is weinig verkeer vanmorgen, zondagmorgen is voor velen de uitslaapdag en voor 10u is er weinig beweging op de Duitse autobahn. Eerst nog een stukje Holland, langs Eindhoven en Venlo gaat het richting Ruhrgebied. 

Met de spaghetti aan autostrades weet de TomTom wel raad. Wij zijn al lang de richting verloren en wanneer we opeens een tram in het midden van de weg zien vrezen we dat de TomTom uiteindelijk ook gek geworden is. Dat ding heeft zo veel onverwachte kuren dat dit niet uit te sluiten is. Bij elke opstart vraagt hij zeer nadrukkelijk om toch eens nieuwe kaarten te installeren, want de huidige zijn al x maanden oud. Ik vind dat veel te opdringerig en oneerlijk. De nieuwe modellen kan je voor een lagere prijs met levenslange kaartenupdate kopen, ons vroeger "topmodel" moeten we op eigen kosten bijwerken: neen dus! Binnen enkele jaren kopen we wel een nieuwe, maar mogelijk geen TomTom meer, want die heeft veel kuren.

We rijden langs het mooie Münsterland, naar het schijnt een mooi fietsgebied. Bij Bremen rijden we over de overstroomde Weser en aan de overzijde van de autobahn staan kilometerslange files door wegenwerken.

Het zuiden van Duitsland wordt geteisterd door overstromingen en ook in Noorwegen waren vorige week grondverschuivingen door de overvloedige regen. Wij zitten in een mooiweerwig tussen beide regenzones.  Via de Elbetunnel in Hamburg komen we Schleswig-Holstein binnen, de laatste eurozone voor de monetaire beotiërs van het noorden.

 

Oeversee is een klein dorp, niets te zien noch te beleven. De staanplaats bij Kranzbinderei Schnell is een rommeltje. Alles is aanwezig maar het ziet er niet uit. De beheerder is echter supervriendelijk en de plaats is ideaal gelegen als tussenstop naar het noorden.

Onder een blauwe zonnige hemel met een strakke wind maken we een wandeling in de omgeving. Er zijn hier heel veel fietspaden, het landschap is licht heuvelig, prima fietsgebied.

's Avonds genieten we nog wat na van de prettige dag tot opeens krak, een stuk tand breekt af. Paniek, een tandontsteking in de gehalveerde tand is pijnlijk en kan de reis in gevaar brengen, morgenvroeg zien we wel.

zondag 2 juni - Oeversee - 36km

De beheerder is een grote hulp bij het oplossen van het tandprobleem. Hij rijdt met mij naar een nabije tandarts waar het noodnummer van de weekenddienst op de deur hangt. Nu enkel nog bellen en ja, op 15km is er een tandarts die wachtdienst heeft dit weekend. Een heel efficiënte praktijk, mooi ingericht en we worden heel vriendelijk geholpen. Om 12u is het tandprobleem achter de rug.

Vandaag rijden we niet verder, de tand moet 24u rusten en zelf hebben we er ook niet veel zin in. 

maandag 3 juni - Varberg - 590km

Ik heb al gezegd dat de beheerder supervriendelijk is, maar hij is daarenboven nog zeer gul. Hij vindt dat we al genoeg problemen gehad hebben en we moeten de tweede nacht niet betalen. We hebben bij hem broodjes besteld die vanmorgen om 7u aan de deur van de motorhome hangen. Ontbijt aan bed, de zon schijnt, de tanden op elkaar, we kunnen verder.

Na 20km rijden we Denemarken binnen. Whaw, hier is het proper! Alles is opgeruimd, het gras gemaaid, geen afval langs de weg, we rijden precies over een golfterrein. Op alle parkings met pompstation kan je gratis de wc lozen en water tanken en de parkings zijn heel ruim en netjes.

Verder richting Malmö, Zweden en dan moeten we eerst over enkele Deense eilanden. Die eilanden zijn verbonden via mooie bruggen maar je moet er wel veel tol betalen. De laatste brug, de Oresundbrug tussen Kopenhagen en Malmö, was een belangrijke acteur in de Deense krimi "The Bridge". Ditmaal hebben we geen lijk gezien en na 8km zijn we over het laatste brugdeel en staan we op vaste Zweedse bodem.

We willen eerste rond Malmö rijden en dan op een rustplaats even stoppen om van het uitzicht op de zee en de brug te genieten. Dat valt lelijk tegen, geen rustplaatsen de eerste 20km en die we daarna tegenkomen zijn lelijk, vuil en vol putten. 

Wanneer we later "moeten" tanken wordt onze eerste indruk bevestigd. Afgemeten aan de autostrades is Zweden een slordig en vuil land, waar alvorens te tanken je een slalom langs putten en bulten moet doen. Je kan dan nog niet direct tanken, maar moet eerst een persoonsbewijs gaan afgeven binnen in het tankstation. Je hebt echt niet de indruk welkom te zijn.

Als eindbestemming hebben we een ACSI-camping in Varberg gepland. 

Om op een Zweedse camping toegelaten te worden heb je een Zweeds campingkeycard van 18euro nodig. Je kan die theoretisch dan ook in Noorwegen en de rest van Europa gebruiken, maar buiten Zweden heeft er geen kat naar gevraagd. 

De camping is prachtig gelegen en je kan er mooi wandelen langs het strand. Veel joggende, fietsende en steeds niet-glimlachende Zweden gezien. Zijn het allemaal zuurpruimen hier in het noorden?

Om 21u schijnt de zon nog steeds en wanneer we om 22u30 gaan slapen is het nog volop licht.

Maak jouw eigen website met JouwWeb