Barcelona

24 april - 14u40 - Le Boulou - 287km

Brood en water kopen in de Intermarché om de hoek, tanken en we kunnen op weg. 

Le Boulou is de laatste Franse stad voor de Spaanse grens. Er is een staanplaats voor motorhomes, klein met erg schuine plaatsen. Vroeg aankomen is de boodschap want we zijn niet alleen op weg. Ondanks het feit dat het maar eind april is zijn er talloze motorhomes onderweg en zijn alle staanplaatsen die we tegen komen volzet. 

Onderweg is er op de autostrade een betonnen trap van een vrachtwagen gevallen en dat houdt het verkeer op. Ondanks deze hinder geraken we vlot tot in Le Boulou en door onze Garmin niet te volgen vinden we ook vlot de weg naar de staanplaats.

De staanplaats is aan een kerkhof gelegen en dat kan handig zijn. De meeste toeristen zijn oudjes en indien die een kaars uitblazen moeten ze die gewoon maar over de muur zwieren. Opgeruimd staat netjes!

Tegen 19u30 zijn alle plaatsen bezet maar er komen nog steeds motorhomes zoeken. Verderop aan de rivier liggen sportvelden met een grote parking, je mag daar niet staan maar nood breekt wet. Sportbeoefenaars te voet en te wiel komen in grote getale voorbij. De avond belooft niet rustig te zijn.

25 april - 11u45 - Barcelona - 163km

Het brood van de plaatselijke artisanale bakker is heel lekker en de ochtend is nog fris en stil wanneer we de wc legen op onze stopplaats, de rest van de service-zuil werkt niet. Voltanken doen we bij een Leclerq. 

Le Boulou is bijna op de grens gelegen en na enkele kilometers voelen we Spanje op ons afkomen. De autostrades, te betalen, zijn prima en je kan op vele parkings zelfs water tanken en grijs water lozen. 

Het is voor ons een verrassing dat benzine en diesel op de autostrade niet duurder zijn dan in Frankrijk aan een supermarkt. 

Barcelona is niet ver en langs een wirwar van autostrades bereiken we om 11u45 camping El Masnou in een voorstad van Barcelona. Het is een erg dure camping maar goedkopere alternatieven zijn er niet. De camping is lelijk en klein maar ideaal gelegen om met de trein naar Barcelona te gaan. 

Het is een terrassencamping waar enkel op het hoger gelegen deel stopcontacten zijn. Beneden heb je een verlengkabel van 50m nodig en die heeft niet iedereen bij. Het sanitair is oud en slecht onderhouden maar je kan s morgens brood kopen aan de bar. Alle Europese nationaliteiten zijn er vertegenwoordigd.

In de namiddag hebben we een wandeling langs het strand gemaakt en in het station een Bonotren”, een rittenkaart van 10 ritten naar Barcelona gekocht.

De weersvooruitzichten zijn erg slecht voor de twee volgende dagen, maar vandaag genieten we nog van een aangenaam zonnetje.

26 april - Barcelona - 0km

Het regent zachtjes wanneer we s morgens de trein van lijn R1 nemen richting Plaça de Catalunya in het centrum van Barcelona.

Wanneer we uit de ondergrond opduiken zien we drommen toeristen rijendik wachten op bussen die hen van en naar hotels en bezienswaardigheden brengen. Het is wringen en duwen om het midden van het plein te bereiken.

Omdat de weersvooruitzichten voor morgen nog slechter zijn nemen we vandaag een hop-on hop-off bus zodat we toch een idee hebben van de stad. Het zijn open of half-open bussen maar omdat het nog vroeg is hebben we beneden een plaatsje gevonden. 

Er is een betoging van taxis tegen Uber” zodat het parcours van de busrit moet aangepast worden.

Terwijl we vertrekken langs de "rode lijn verandert de zachte regen in stromende regen en hevige wind. De toeristen die voor het bovendek gekozen hebben komen druppelsgewijs naar beneden. Boven zitten is door de regen, wind en 15gr niet aangenaam maar beneden zie je weinig door de beregende ruiten. Toffe citytrip, een aanrader!

s Middags hebben we een broodje gegeten in een typisch Spaanse zaak waar de hespen aan het plafond te drogen hangen. Het broodje was lekker, de inrichting ok maar de wc vuil en smerig. Je weet dat als de wc vuil is je ook bedenkingen kan hebben over de netheid van de keuken.

Na de middag nemen we het tweede deel, de blauwe lijn” van de busrit. We moeten ditmaal boven zitten, gelukkig overdekt, want beneden is er geen plaats meer. 

We zijn blij dat we bij de eerste stop, de Sagrada Familia, kunnen afstappen want het is niet echt aangenaam op het bovendek. 

Achter hekken en omzoomd door kranen zien we een speciaal gebouw. Niet indrukwekkend qua grootte maar wel door de vreemde architectuur.

We zoeken de ingang, de loketten maar tot onze verwondering zijn er geen loketten. Wil je de kerk bezoeken dan kan dat ofwel via een groepsreis ofwel door als individu de ticketten op voorhand via internet te bestellen.

Dat laatste hebben wij niet gedaan en we moeten dus verder met onze bus. Wij zijn niet alleen want er staat een rij van 100m toeristen te wachten in de stromende regen.

Onze zin om aan te schuiven is snel voorbij, Barcelona valt ons tegen, te druk, te nat en te koud. Het was een zeer dure busrit die snel voorbij was.

We gaan te voet terug naar de trein en naar huis. Morgen wagen we een tweede poging om de stad te bezoeken, maar nu te voet. De weersvooruitzichten zien er niet goed uit: regen, regen en daarna nog meer regen.

27 april - Barcelona - 0km

Het is een erg koude nacht maar gelukkig hebben we een prima verwarming. Een nacht met maar 5gr hadden we hier niet meer verwacht.

In de voormiddag regent het nog hard maar voor deze namiddag wordt een lichte weersverbetering voorspeld. We blijven dus knusjes thuis, Barcelona loopt niet weg.

Kort na de middag nemen we opnieuw de trein richting Plaça de Catalunya. Nu gaan we de stad te voet verkennen, geen propvolle toeristenbus meer voor ons maar wel de eigen benenwagen. 

We volgen de overbekende “Ramblas” en duiken een overdekte markt in. Hier is het wringen en wroeten om door de mensenmassa vooruit te komen. Het is een paradijs voor liefhebbers van eten en drinken. Veel winkeltjes met lokale en andere specialiteiten, er wordt veel gekeken en geklikt maar weinig gekocht. 

De massa is zo groot dat je in de rug van je voorganger prikt terwijl je diegene die achter je loopt voelt drukken. Prettig is anders.

In de haven lagen gisteren drie cruiseschepen en die kunnen 4000 man per schip uitspuwen. 

De Barcelonezen hebben hoe langer hoe grotere hekel aan al die toeristen en wij hoe langer hoe grotere hekel aan Barcelona.

Aan de overzijde van de Ramblas gaan we de oude stad in. Langs de kathedraal en talloze pleinen en steegjes komen we terug aan de Plaça de Catalunya. 

Neem de gebouwen van Gaudi uit Barcelona weg en er is in het centrum niets te zien dat je niet in alle andere oude steden kunt vinden. 

Er is nog steeds heel veel volk op de been, er is ook nog heel veel regen en het is koud, erg koud (negen graden). Ons idee over Barcelona wordt negatief gekleurd door het slechte weer, maar de grootste afknapper is toch de massa toeristen die elke bezienswaardigheid als ratten overspoelt. Wij horen trouwens ook bij die ratten!

Om 16u gaan we terug naar huis om op te warmen. Voor morgen en de volgende weken zien de weersvoorspellingen er veelbelovend uit. We hadden de pech om Barcelona op de twee slechtste dagen van het voorjaar te bezoeken.

Barcelona = te mijden

Spanje 2017  Barcelona   Valencia   Granada   Sevilla   Serpa   Haro   Thuis