Valencia

28 april - 15u40 - Valencia - 363km

Wanneer we opstaan is de lucht blauw en schijnt de zon. In de verte ligt Barcelona nu vriendelijk te blinken, maar we houden het toch voor bekeken. Geen gewriemel meer vandaag maar terug op weg.

Na enkele honderden meters zien we al de aanwijzigen richting Valencia. Er is veel verkeer op de ring en de autostrades rond Barcelona maar eens richting zuiden volgen de meesten de “nationale” wegen want op de autostrade moet er betaald worden.

Het wordt een zonnige rit naar Valencia. We komen door een streek met heel veel fruitbomen, mooi maar een slagveld voor de insecten die in grote getale met een luide knal tegen onze voorruit ploffen. Dit zijn ook slachtoffers van het massatoerisme.

Campingpark Valencia in Betera ligt op 12km van het centrum van Valencia, maar ook op 200m van de metro. Het is eerder een staanplaats dan een camping maar dan wel eentje waar alles aanwezig is. Er is een kleine winkel, ’s morgens vers brood, restaurant, zeer goede wifi, er zijn douches …. .

Bij de receptie kan je een tijdelijk abonnement voor de metro kopen, de overblijvende ritten krijg je achteraf gewoon terugbetaald.

Wanneer we aankomen is de plaats reeds flink bezet en enkele uren later staat het er propvol.

’s Avonds hebben we paella gegeten in het restaurant (bar). Die was lekker maar we hebben in Les Saintes-Maries-de-la-Mer al betere gegeten.

De wifi bezorgt ons na een week terug de VRT op radio en tv. Lawaaierige fransen verstoren de avondrust en een idioot laat zijn motor een half uur draaien om de batterijen op te laden. Daarna wordt het rustig.

29 april - Valencia - 0km

Het is zwaar bewolkt en fris vanmorgen wanneer we op verkenning gaan naar de metro. De halte ziet er uit als een stort, bevolkt met marginalen en liggend in een zee van plastiek en bierflesjes. Er is maar om het uur een metro, te weinig om vlug even naar de stad te gaan. De omgeving van de camping ziet er niet aantrekkelijk uit met verlaten gebouwen en slechte wegen in een dor landschap.

Na de middag nemen we de metro naar Valencia, in amper 26min staan we in het centrum. We komen voorbij de universiteit waar veel erasmusstudenten studeren in het zuiden verkiezen boven studeren in een regenachtig land.

Het centrum van Valencia is mooi, er is niet te veel volk en alles is op loopafstand. We zwerven langs pleinen en steegjes en voelen ons voor het eerst op vakantie. Hier is er zoals bijna overal in het zuiden ook een grote overdekte markt. Met minder toeristen rondom ons kunnen we volop genieten van de uitgestalde geneugten van de Valenciaanse keuken. De stad Valencia, zonder regen en met 8gr meer dan Barcelona, bevalt ons meer en meer.

30 april - Valencia - 0km

Om 6u30 begint een groep Fransen lawaai te maken en ze starten hun motor en laten die 30min opwarmen. Het zijn blijkbaar hondenliefhebbers die naar een dressuurwedstrijd in Valencia gaan.

Het is altijd iets met honden, ofwel blaffen ze je doof ofwel kakken ze de straten vol. Hier zijn het de hondenbazen die het lawaai maken. Gelukkig zijn honden verboden op het openbaar vervoer in Spanje.

Kort na 7u daalt de rust terug neer over ons tijdelijk dorp.

Deze voormiddag maken we opnieuw een wandeling in de buurt, maar evenals gisteren valt de omgeving erg tegen.

Het is een kruising tussen een vuilnisbelt en een woestijn waarin honden hun sporen achtergelaten hebben.

Na de middag gaan we terug naar Valencia, maar nu naar de zeezijde. Vanaf de kust is langs de uitgedroogde rivierbedding van de Turia de stad van kunst en wetenschap opgericht naar een ontwerp van de Valenciaanse architect Santiago Calatrava . Een wandeling langs en door de gebouwen is een absoluut hoogtepunt van een bezoek aan Valencia.

Hier komen we ooit nog terug om ook de binnenzijde van de gebouwen, de musea, te bezoeken, maar vandaag genieten we van een wandeling langs de Turia naar het oude centrum.

Het is 29 gr warm wanneer we terug in het centrum komen. We zitten maar juist op een terrasje wanneer een Spaanse motorrijder met een luide knal omver gekegeld wordt door een links afdraaiende auto. Er is gelukkig alleen maar een klein beetje blikschade.

Langs grote lanen slenteren we via het station “Estaciò del Nord” en de arena terug naar de metro. Het zijn beide prachtige gebouwen en ook de appartementen aan de overzijde van de laan vallen op door hun elegante architectuur.

We zijn zeer tevreden van deze namiddag, Valencia is ons erg bevallen.