Navigatie op reis
Afhankelijk van mijn bestemming zal ik per jaar kiezen voor de TomTomGo in de motorhome (zeker in Lapland, Zweden en Zwitserland met wegvallende of te dure 4G) en Google maps in de gewone auto. Alhoewel deze laatste minder betrouwbare kaarten heeft is de info over laadstations voor elektrische auto's veel beter dan bij TomTomGo..
Indien Apple kaarten opnieuw een Vlaamse stem zou hebben dan zou ik zeker voor Apple kiezen. Ik vind dit de aangenaamste kaartvoorstelling met zeer goede routes en de kaartwijzigingen worden supersnel uitgevoerd. De begeleidende stem is echter op dit ogenblik voor mij zo onaangenaam en ik erger mij er zodanig aan dat ik Apple kaarten voorlopig niet meer wil gebruiken.
- Meest betrouwbaar: Apple kaarten en Waze
- Breed inzetbaar zowel on - als offline: TomTomGo
- Het aangenaamste gebruik in een e-auto: Google maps
1 TomTomGo app
ik heb de app van TomTomGo getest op een iPhone en die bevalt mij goed, behalve grafisch, zodat ik deze gebruik voor de navigatie, in de motorhome maar ook in de wagen.
Voordelen:
- de kaarten zijn offline en worden regelmatig bijgewerkt. In landen zoals Zwitserland (mobiele data peperduur) en boven de poolcircel (niet altijd een mobiele verbinding) is dit zeer nuttig.
- er is een aangename Vlaamse stem.
- de verkeersinfo is zeer goed.
Nadelen:
- een wijziging van een straatnaam die ik in Openstreetmap doorgevoerd heb wordt in Apple kaarten en Waze na enkele weken overgenomen. In TomTomGo is dit na 4 maanden nog niet doorgevoerd. De offline kaarten zijn dus niet zo betrouwbaar als de online kaarten.
- met Apple Carplay in de auto is het scherm groot en goed leesbaar, op de iPhone in de motorhome is het veel kleiner. De navigatie is goed te volgen maar de aankomsttijd, de nog af te leggen kilometers en de huidige rijsnelheid zijn bijna niet leesbaar. De cijfers zijn te klein en de rijsnelheid, wegens witte cijfers op een grijs-tranparante achtergrond, daardoor moeilijk leesbaar.
- TomTomGo heeft zoals alle navigatiesystemen, de neiging van je een klein kronkelwegje in te sturen om ergens 5 sec tijd te winnen. Met de auto gaat dat maar met de motorhome probeer ik dat toch te vermijden.
- indien je een app gebruikt om een staanplaats te zoeken, dan laten die niet allemaal toe om de route automatisch in TomTomGo te plannen. De meeste verwijzen enkel naar Google maps of Apple kaarten, soms ook naar Waze. Park4night is daarop een uitzondering.
- de app is niet gratis, maar €20 per jaar is nu ook geen aderlating.
2 Waze
Door het wegvallen van de Vlaamse stem in Apple kaarten, gebruikt ik een tijdje Waze.
Alhoewel de navigatie goed is en de app gratis, hebben de steeds opduikende reclame-iconen en de noodzaak van een dataverbinding mij doen uitkijken naar andere navigatie apps.
Waze is zeker een volwaardige navigatie-app die prima werkt en het voordeel heeft dat ze gratis is (behalve de dataverbinding)..
3 Apple kaarten
In 2021 schakelde ik over van Garmin naar Apple kaarten. Tot in juni 2022 gebruikte ik Apple kaarten als mijn navigatiehulp. Het scherm van de iPhone is kleiner dan dat van de Garmin maar de reiswegen zijn beter uitgestippeld en de verkeersinfo is up-to-date. De online kaarten worden ook heel snel aangepast.
Vanaf augustus 2022 ondersteunt Apple de Vlaamse stem Ellen niet meer en zijn er enkel nog Hollandse stemmen te horen. Dat maakt Apple kaarten er voor mij niet aangenamer of gemakkelijker op. De gebruikte termen wijken dikwijls af van deze die in Vlaanderen gebruikelijk zijn en de Hollandse uitspraak is soms moeilijk verstaanbaar.
4 Google maps
Ik heb dit nog niet gebruikt op reis. Tot half augustus 2023 was de begeleidende stem zeer enerverend en voor mij reden om het niet te gebruiken. Vanaf eind augustus 2023 is er een aangenamere stem.
Met de nieuwe stem heb ik eens getest op een dagtrip maar het satellietscherm is volgestouwd met informatie, je ziet door de bomen het bos niet meer. Ik kan die overvloed aan info door het uitschakelen van de satellietweergave beperken en zal in 2024 zeker Google maps verder testen.
Probleem:
- Een wijziging van een straatnaam die ik in Openstreetmap doorgevoerd heb wordt in Apple kaarten en Waze na enkele weken overgenomen. In Google maps is dit na 4 maanden nog steeds niet doorgevoerd.
- Wijzigingen aan de rijrichting in de buurt van mijn woonplaats zijn na 6 maand nog steeds niet doorgevoerd.
5 Garmin 760 LMT-D
Evaluatie van de Garmin 760 LMT-D vanaf de aanschaf in 2014
+ Het gebruik van de gps valt mee, het scherm is groot, goed leesbaar alhoewel de resolutie klein is.
+ De verkeersinfo werkt goed, de accuraatheid hangt af van diegene die de info verstrekt, niet van Garmin.
= ik heb de afmetingen van de wagen aangepast en het gewicht op 4ton gebracht. Hierdoor worden de kleine wegen vermeden maar op de autostrade laat hij mij niet harder dan 90 rijden en begint daarboven vervaarlijk te piepen. Meer dan 3,5ton mag ook niet en dat wordt dan in het breed op het scherm uitgesmeerd. Dit is ook geen ideale oplossing maar mits het volume te dempen kan er wel mee geleefd worden.
- Zoals elke gps wil hij je door heel kleine wegjes sturen om 100m of 5 sec te winnen. De aanwijzingen moeten met de nodige reserve gevolgd worden. Een goede begeleider(ster) met een wegenkaart is een absolute aanrader! Een optie “gemakkelijkste weg” zou een fantastische troef zijn. Je kan het ding instellen boven de 3,5 ton, maar dan begint het gejammer en geklaag wanneer je een weg toegelaten tot 3,5ton wilt nemen. Ook op autostrades krijg je direct snelheidswaarschuwingen. Het is te doen om kleine wegjes te vermijden maar ideaal is het niet.
- Rekenen en herrekenen gaat traag. Een route van 300km zonder autowegen krijgt hij niet berekend, dan blijft hij hangen bij 73%. Zo een route moet je in etappes berekenen.
- herrekenen tijdens een rit op gewone wegen duurt veel te lang, je moet soms gewoon blijven staan en 10min wachten tot het ding uitgerekend is. Het is frustrerend om al rijdend op te berekening te moeten wachten.
- De mogelijkheden van de stembesturing zijn erg beperkt, zeker vergeleken met TomTom.
- Het updaten van het toestel was tot 2018 een ramp:
- het gaat erg traag, enkele uren geduld is de boodschap
- Garmin Express, het updateprogramma, geeft niet de mogelijkheid om maar een deel van Europa op te laden
- bij de volledige kaart van Europa blijft er na twee updates maar 28mb meer vrij in het toestelgeheugen, geen plaats meer voor de 1gb van de ACSI en MHF-bestanden.
- ik hou mijn hart vast bij een volgende update, wie weet wil het ding dan nog updaten? Je hebt gratis updates gedurende de levensduur van het toestel maar ik heb een sterk vermoeden dat dit in maanden i.p.v. in jaren gerekend wordt.
- vanaf 2017 werd Garmin Express aangepast en vlot de update opnieuw
De support van Garmin is weinig waard. De man aan de telefoon kende er minder van dan ik. De mail die ik stuur lezen ze maar half en ze willen mij steeds doen herbeginnen met updaten, hetgeen niet gaat. Enkel installeren van de ACSI en MHF-bestanden op een aparte microsd-kaart gaat wel, maar daarvoor moet support de bestanden apart willen opsturen. Dat kan de technische knobbel aan de telefoon niet, daarvoor moet hij toestemming en instructies vragen.
De update van de kaarten is begin 2017 wonderwel zonder problemen verlopen. ACSI-camping en MHF-camperplaatsen zijn wel niet aangepast.
Berekenen is eind 2017 een steeds groter probleem:
- het herrekenen tijdens de rit kan minuten duren, zeker wanneer je aan het begin van een lange rit bent. Wanneer je dat in de stad voor hebt dan kan je fluiten naar de juiste weg. Vergeleken hiermee is Waze een snelheidsmonster.
- Af en toe wordt het scherm grijs, je ziet geen kaart meer. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de trage processor die de opbouw van het scherm niet berekend krijgt.
Miserie!
De Garmin 760 LMT-D is geen aanrader. In feite heb ik nog geen enkele goede gps gehad, er ontbreekt steeds iets aan. Ik raad af om nog een losse GPS te kopen, er zijn genoeg gratis en betaalbare alternatieven op smartphone.
Maak jouw eigen website met JouwWeb