via Marvão naar huis

zaterdag 23 mei - Évoramonte - 89km

We zijn vanmorgen van onze berg afgedaald en richting Évora gereden. Évora is de hoofdplaats van de Alentejo en reeds van in de Romeinse tijd een bloeiende stad. Kronkelende Moorse stegen met witte bebloemde huizen kleuren het straatbeeld. We bezochten de stad reeds in 2011 en nu is het enkel een door de straten flanerend bezoek, zonder kerken of musea.

Évora behoort tot het Unesco werelderfgoed en is een bezoek meer dan waard. Probeer dan wel de zomer te vermijden want het kan dan gloeiend heet zijn in de Alentejo.

Na de middag gaan we op weg naar camping Alentejo in Évoramonte. Het is een recente, piepkleine camping die uitgebaat wordt door een vriendelijke Hollander. Op weg naar Évoramonte worden we op een rotonde gestopt door de plaatselijke bombeiros die geld ophalen voor een nieuwe brandweerwagen.

Even voorbij Évoramonte zien we de camping die vlak naast de grote baan gelegen is. De eigenaar ontvangt ons erg vriendelijk en we vinden snel een plaats in de schaduw. We hebben s avonds nog laat gebabbeld met een koppel Belgen die aan hun rondrit door Portugal beginnen.

zondag 24 mei - Évoramonte - 0km

Het is reeds warm vanmorgen en we horen op het Belgisch weerbericht - VRT via wifi - enkel over regen en kou spreken. We hebben plots geen zin meer om verder te rijden maar willen nog een beetje genieten van het Portugese superweer.

In de voormiddag maken we een lange wandeling tussen de kurkeiken en tegen de middag komen we puffend van de warmte thuis. Onze zoveelste siësta houden we nu in de schaduw van een kurkeik.

Het is weekend en zoals gewoonlijk rijden er dan ’s nachts veel idioten rond. Met toet-toet wanneer ze aan de camping voorbijrijden horen we dat deze mensensoort ook in Portugal bestaat.

maandag 25 mei - Marvão - 102km

We zijn nu meer dan een maand geleden thuis vertrokken en het wordt spijtig genoeg onze laatste volledige dag in Portugal. Onze eerste stop, na de Pingo Doce in Estremoz, is Castelo de Vide. Het is een charmant stadje, opnieuw op een heuvel gelegen aan de voet van een kasteel.

De parkings zijn eerst goed aangeduid maar even verder sta ik voor een stopbord, verboden door te rijden. De parkings waren wel in deze richting maar dat bord staat daar voor mijn neus!

Rechts is een parking tot 3,5ton maar met een erg steile toegang, achter ons staan meer en meer Portugezen te wachten. Dan maar de parking geprobeerd tot opeens krrrrrras, het chassis over de kasseien schraapt. De schade is miniem, een beetje verf kwijt en dan gaan we de echte parking te voet zoeken. Blijkbaar stond het stopbord verkeerd en mocht je gewoon de afrit van de parking niet oprijden, logisch. De andere parkings zijn 100m verder en we hebben ons snel verplaatst.

Je kan over de vestingmuur rond Marvão wandelen en het uitzicht van op de wallen blijft elke meter mooi. Op de top van de heuvel staat een kasteel, daaronder liggen smalle kronkelende straten vol witte huizen.

Enkele bussen met toeristen zijn hier gestopt en de “oudjes” proberen de steile trap naar de wallen te nemen. Voor sommigen is dit nauwelijks doenbaar en die moeten naar boven gesleurd worden.

Castelo de Vide heeft een wirwar van steile, smalle kronkelende straten met bebloemde kleine huizen. Vooral de Joodse wijk is pittoresk.

Nu naar onze laatste stopplaats in Portugal, Marvão. Het is opnieuw een versterkt bergdorp op 865m hoogte gelegen. De staanplaats ligt even lager aan de rand van het dorp en het uitzicht is zoals steeds fantastisch.

Marvão is een mooie afsluiter van onze reis, nu wacht nog een rustige nacht onder de wallen.

dinsdag 26 mei - Castrojeriz - 548km

We worden gewekt door een herder met een kudde schapen die de bermen van de wallen afgraasd. Rond 9u zijn we op weg naar het noorden. Aan de Spaanse grens worden we gestopt door een politiecontrolepost maar na een priemende blik in onze richting volgt een nonchalant handgebaar, rij maar door.

Het wordt een eentonige rit langs Spaanse autostrades waarbij mevrouw Garmin ons op het einde van de rit de boer op wilt sturen. Blijkbaar is een Garmin op dit punt niet beter dan een TomTom. Beide systemen laten steken vallen en de aanwijzigingen dienen steeds met enige omzichtigheid gevolgd te worden. Gelukkig heb ik een echte “mevrouw navigator” met kaart naast mij zitten en die helpt mij de juiste weg te vinden.

De Camping Camino de Santiago in Castrojeriz, dezelfde van de heenweg,  staat overvol, we hebben één van de laatste vrije plaatsen.

woensdag 27 mei - Urrugne - 286km

Er is geen servicepunt op de camping en laden en lossen van water wordt opnieuw handwerk met gieter en emmer.

Het is 11gr koud wanneer we over de winderige hoogvlakte naar het noorden rijden. Rondom ons zien we tientallen windmolens draaien. We proberen eerst de gewone weg naast de betalende autostrade maar tegen de toegelaten 90km per uur is het erg gevaarlijk door de achteropkomende vrachtwagens die allemaal 2km per uur sneller willen rijden. Na een tijdje zien we deze opdringerige mastodonten niet meer zitten en rijden de betalende autostrade op, het rijcomfort verhoogt onmiddellijk.

Een geplande tussenstop in Haro, de hoofdplaats van de Riojawijn wordt uitgesteld wegens het slechte weer. Voor vanavond hebben we opnieuw de ACSI-camping Larrouleta van onze heenweg in Urrugne gekozen. Het zonnetje wacht ons op maar het blijft erg fris na de Portugese warmte.

donderdag 28 mei - Coulon - 400km

De kraan van de afvoer is stuk, de hendel is los gekomen. Dit is het eerste technisch probleem dat we deze reis kennen maar het is wel een vervelend probleem want ik kan het afvalwater niet meer afsluiten, de afvoer blijft zachtjes lopen.

We vertrekken met een halfvolle afvalwatertank maar na 400km is die leeggelopen op de autostrade. Niet prettig maar niets aan te doen.

vrijdag 29 mei - Dourdan - 385km

Parijs op een vrijdagavond is een heksenketel en we besluiten een 50km onder Parijs op de kleine camping municipal van Dourdan te overnachten. Het is een typische passantencamping met prachtige plaatsen maar sterk verouderd sanitair. Voor ons volstaat dit want we hebben ons eigen sanitair.

Het water van de afvoer vangen we op in een teil zodat de camping niet onderloopt door ons afwaswater.

zaterdag 30 mei - thuis - 372km

We vertrekken vroeg en na een probleemloze doortocht van Parijs zijn we om 14u thuis.

Portugal, we komen terug !

Portugal 2015    Porto   Lissabon   Armação de Pêra   Monsaraz    via Marvão naar huis