Armação de Pêra

zaterdag 9 mei - Porto Covo - 174km

Vandaag gaan we verder naar het zuiden, richting Algarve. We verlaten Lissabon over de beroemde brug Ponte 25 de Abril en dan verder tot aan de eerste tolpoort. Eens voorbij de tolpoort wordt het rustig op de autostrade. Richting Sines komen we in een industriegebied maar gelukkig ligt Porto Covo nog 20km verder.

Bij het binnenrijden van Porto Covo zien we links op een grote zandvlakte troepjes motorhomes staan. Er is nu nog plaats genoeg maar vanavond zal de vlakte vol staan. In de straten van de verkavelingen rondom staan ook nog motorhomes kriskras geparkeerd. Het zijn vooral Portugezen uit Lissabon die hier het weekend komen doorbrengen.

De staanplaats is gratis en er is een servicepunt, ideaal voor een paar dagen. Langs de straat staan grote borden die wijzen op een toekomstige verkaveling voor vakantiewoningen. Binnen enkele jaren zal de ruime plaats dus nog maar een plaatsje voor tien motorhomes of misschien helemaal verdwenen zijn.

Het wit-blauwe dorp is schilderachtig. Lage huisjes rond een plein, restaurantjes, een straat die naar zee afloopt en een mooie kust. Kleine kreken met zandstranden en in de verte ligt een eiland te blinken in de zon. Overal strandgangers die genieten van de rust maar weinig van het water. Het water is koud, de stroming sterk met hoge golven zodat zwemmen in zee niet zonder gevaar is.

maandag 11 mei - Vila Nova de Milfontes - 20km

Het is maar 20km naar Vila Nova de Milfontes maar even buiten Porto Covo worden we tegen gehouden door de politie voor een controle van de boordpapieren. De politieman is uiterst vriendelijk en na enkele minuten mogen we verder. Het is ons al opgevallen dat er in Portugal heel veel politie op straat is maar dat geeft een veilig gevoel.

Tegen de middag staan we op camping Campiférias, op 200m van het centrum van Milfontes. De promenade langs de rivier - met Europese steun - leidt naar een groot wit zandstrand. Er is een kleine vissersgemeenschap maar de belangrijkste economische activiteit is ook hier het toerisme.

Wij houden van slenteren langs onbekende producten en ik laat mij af en toe verleiden om dit en dat eens te proberen. Meestal valt het mee, soms valt het tegen.

In Portimão is de staanplaats, op 200m van het strand van Praia da Rocha, een stoffige parking waar plaats is voor 150 motorhomes.

We zitten nu echt in het zuiden en het is heet. Een wandeling na de middag mag je vergeten, je kan best wachten tot 15-16u wanneer de temperatuur iets draaglijker wordt. Er waait een strakke wind over de staanplaats en de luifel blijft ingetrokken, schaduw zoeken we aan de achterzijde van de motorhome.

zondag 10 mei - Porto Covo - 0km

Het tijdelijk dorp is gisterenavond aangegroeid tot een 50-tal motorhomes. Kampeertoestanden worden niet geduld, de luifel openen of tafels buiten zetten mag niet. De politie op de fiets waakt over ons en kijkt toe dat de regels gevolgd worden.

Ons eerste idee was om vandaag al verder te rijden maar het is zo aangenaam in dit dorp dat we nog een dag blijven. Het is trouwens te warm om veel te doen. We maken een kleine wandeling, bezoeken een terras en dat is het zo wat. Ah ja, ’s avonds hebben we een gegrilde vis gegeten in één van de restaurants op het plein. Een dagje nietsen heet zo iets.

We gaan op zoek naar het restaurant waar we in 2011 erg lekker gegeten hebben, maar dat heeft de deuren gesloten. Blijkbaar verteren de Portugese restaurantjes onze doortocht niet. Het restaurant van de camping was een eenvoudige maar goede vervanger.

woensdag 13 mei - Praia da Rocha, - 41km

We hebben zeer goed en lang geslapen, wellicht het enige voordeel van dit doodsaai dorp. Op weg naar Portimão komen we al na enkele kilometers voorbij een Intermarché waar we de voorraad kunnen aanvullen. Alle supermarkten waar we in Portugal kwamen waren steeds zeer mooi ingericht met een uitstekend assortiment voedingswaren.

donderdag 14 mei - Armação de Pêra - 23km

Om 8u toeteren drie bakkers om de gunst van de kampeerders. Dat is zeer comfortabel want de eerste winkel is meer dan een kilometer ver.

In de nog frisse voormiddag slenteren we heen langs de “boulevard” van Praia da Rocha en terug over een houten wandelpad aan het strand.

s Namiddags trekken we de luifel open om toch wat schaduw te krijgen. De luifel is gelukkig met spanriemen tegen overslaan beveiligd want een uurtje later steekt plots een hevige wind op. De luifel sluiten bij stormwind is niet eenvoudig maar het lukt ons zonder stukken te maken.

Tegen 18u worden we op familiebezoek verwacht in Porches, deelgemeente van Lagoa op een boogscheut van Armação de Pêra.

vrijdag 15 en zaterdag 16 mei - Porches - 0km

Familiebezoek

zondag 17 mei - Armação de Pêra - 4km

Rond 17u nemen we afscheid en vertrekken we naar de camping met dezelfde naam in Armação de Pêra. Ons globbetrottersleven begint weer.

maandag 18 mei - Armação de Pêra - 0km

Vandaag is het een rustdag: een beetje soezen in de schaduw, boodschappen doen (frango assado) , de auto afwassen en de promenade eens op- en aflopen. Zalig nietsdoen heet dat.

Portugal 2015    Porto   Lissabon   Armação de Pêra   Monsaraz    via Marvão naar huis