Lissabon

zondag 3 mei - Nazaré - 210km

De wind- en regenvlagen geselen deze morgen nog steeds de camping. We staan op een kleine verhoging en door de kracht van de wind schommelt de motorhome zachtjes. De vooruitzichten zijn slecht voor de volgende drie dagen, hier blijven heeft geen zin.

We profiteren van de zondagse verkeersluwte om naar Nazaré te rijden. Nazaré is een badplaats waar we vorige keer enkele dagen verbleven om te bekomen van de hitte. Dat ziet er dit jaar iets minder goed uit. Er is weinig verkeer op de autostrade en de wind jaagt de regen horizontaal over de verlaten betonvlakte.

In Nazaré is er een camperplaats maar die heeft geen voorzieningen en is ver van het centrum gelegen, we zoeken opnieuw een ACSI-camping op. De camping is oud, de percelen zijn klein en donker onder de zwiepende bomen. Voor vandaag zit er weinig anders op dan binnen te blijven met een goed boek bij een natje en een droogje.

maandag 4 mei - Nazaré - 0km

Naar het schijnt heeft het de ganse nacht water gegoten maar tot om 5u een hevige donderslag mij wakker doet schrikken heb ik geslapen als een marmot, als een muisje in het meel of als een kat bij de kachel. Hiermee wil ik gewoon zeggen dat je (wij) erg goed slaapt in een motorhome. Het cocon-effect samen met het comfortabel bed zorgen voor een uitstekende nachtrust.

De bakker op de camping opent zijn deuren maar om 9u30 zodat vroeg opstaan vandaag niet nodig is. We soezen nog wat onder de tokkelende regendruppels, er is weinig beweging op de camping.

Tot 13u regent het af en toe maar dan kunnen we toch onder nog steeds dreigende wolken een flinke wandeling maken. In de late namiddag komt een groep Franse motorhomers op de camping toe, de beste plaatsen zijn voor hen gereserveerd. s Avonds begint het opnieuw te regenen maar de weersvoorspelling is goed voor morgen. Geert Hoste 2004 op dvd sluit de avond af.

dinsdag 5 mei - Nazaré - 0km

De eerste dag zonder regen en met zon en de volgende drie weken zullen we geen regen meer hebben, de zuiderse warmte is aangekomen.

We gaan met de bus naar het centrum van Nazaré. De bushalte is aan de ingang van de camping en de bus brengt je tot aan de overdekte markt van Nazaré. Er zijn weinig toeristen want het is nog te fris om op het  strand te liggen.

Er wordt veel gebouwd langs de promenade, de toeristische sector breidt zich almaar uit. Opeens beginnen enkele vrouwen te roepen, ze willen ons een appartement of een kamer verhuren. Blijkbaar wordt hier veel privé verhuurd maar wij hebben ons eigen logies en reageren niet.

Via een kabelbaan bereiken we O Sitio, het stadsdeel dat boven op de rotsen tegen de vuurtoren ligt. Hier is wat meer bedrijvigheid en verkopers van t-shirts, sjaals en geroosterde noten proberen de weinige toeristen te lokken. Vorige maal hebben we hier lekker gegeten maar het restaurant van toen is niet meer. Er zijn maar enkele alternatieven maar een klein recent geopend restaurant staat ons wel aan. Om de aankomst van de zon te vieren bestellen we een fles wijn en we zien de hele namiddag alles door een zeer zonnige bril.

De wind is fris wanneer we de bus terug richting de camping nemen maar we hebben toch de ganse dag geen druppel regen gehad.

woensdag 6 mei - Obidos - 51km

Op weg naar Obidos, de stad van de Ginja, de kersenlikeur. Het is al erg druk op de motorhomeparking tegen het aquaduct dat in de richting van de stad wijst.

Busladingen toeristen worden aan de toegangspoorten van Obidos “gelost”. Ze krioelen door de smalle straatjes en de ginjaverkopers doen goede zaken. Ook wij hebben geproefd en gekocht. Een klein flesje voor onderweg en een grote fles voor thuis.

We rijden verder naar Tràs de Outeiro, naar Ronny, een Vlaming die daar de staanplaats casa Azzurra” uitbaat (vanaf 2016 uitgebaat door Duitsers). Het is een rustige en goed uitgeruste staanplaats tussen de groentenboeren. Het dorp op loopafstand is piepklein en in het plaatselijk eveneens piepkleine café hebben we voor geen geld koffie gedronken.

Een koppel Zwitsers dat een rondrit van twee jaar door Europa maakt is ondertussen bij Ronny aangekomen. Even later komen nog Duitsers toe en dat is het voor vandaag.

Van zodra het donker is maken we nog een wandeling door de velden. De vuurvliegjes dansen om ons heen terwijl de sterren blinken aan de nachtelijke hemel. Zalig!

donderdag 7 mei - Lissabon - 97km

We vertrekken vroeg, eerst richting een Pingo Doce en daarna naar Lissabon.

Na een uurtje rijden komen we in Lissabon op camping Lisboa aan. De camping is dicht bij een autostrade gelegen en het verkeersgeluid hoor je dag en nacht. Om toch rustig te kunnen slapen zullen we oordopjes moeten gebruiken, niet comfortabel maar wel stil. De camping is enorm groot en goed bezet. Het is de enige camping die en niet te ver van het centrum van Lissabon ligt en waar een bus voor de deur stopt. Die bus hebben we op aanraden van de Zwitsers bij Ronny niet genomen maar alle verplaatsingen van en naar de stad met een taxi gedaan.

Na de middag vragen we aan de receptie om voor ons een taxi te bellen en even later rijden we als koningen naar het grote plein, Praça do Comércio, aan de oever van de Taag.

Vanaf hier begint het voetwerk. Kriskras door de straatjes, een lift om hogerop te geraken, een drankje op een plein, kerk in en station uit, trap op en trap af, kortom het betere toeristenwerk.

Rond 17u nemen we de taxi terug, erg tevreden over dit eerste bezoek.

Het is nog steeds fris ’s avonds wanneer ik buiten blijf praten met de Fransman van over de deur. De man klaagt dat hij geen echte camembert vind en ook het brood is niet Frans genoeg! Die was beter in Frankrijk gebleven, daar is het brood altijd Frans.

Ondanks het verkeerslawaai op de achtergrond maar met de oordopjes slapen we snel in.

We duiken de voetgangerstunnel onder de drukke ringweg in en komen aan het  park voor het Mosteiro dos Gerónimos terug boven. Het klooster is één der hoogtepunten van een bezoek aan Lissabon. De kloostergang is erg mooi en herinnert ons aan de kloosters van Tomar en Batalha die we in 2011 bezochten.

Na een eenvoudige maaltijd in een piepklein restaurant in Belém nemen we tram 15 richtig Alfama, de beroemde volkswijk van Lissabon.

Alfama met zijn straatjes op en af, zijn trappen en zijn vergezichten over de stad en de Taag. Mooie kerken, verrassende pleintjes, bebloemde stegen, kunstzinnige graffiti, terrasjes met en zonder toeristen, oude trammetjes met zakkenrollers.

vrijdag 8 mei - Lissabon - 0km

We nemen de taxi naar de toren van Belém aan de Taag, opgericht als ceremoniële toegangspoort tot Lissabon en als onderdeel van het verdedigingssysteem voor de Taag en het nabijgelegen klooster. Het verkeer is erg druk en de taxi moet steeds andere straten nemen om aan de Taag te komen.

Langs de promenade is het selfie-time, aan narcisten geen gebrek. De toren van Belém dient meer als achtergrond bij een zichzelf verheerlijkende foto dan als monument. Zelfs het Unesco werelderfgoed ontsnapt daar niet aan.

Moe maar voldaan nemen we uren later de taxi naar de camping.