Murcia

Onze eerste dagen in Spanje

vrijdag 21 april 2023 - 14u45 - Peñiscola - 404km

We kopen nog een laatste Frans brood en dan rijden we naar Spanje. We denken direct dat de TomTomGo kuren heeft want die stuurt ons naar rechts terwijl we gisteren van links kwamen. Even verder wil hij (zij) mij naar links via een lokale weg naar de RN (route nationale) sturen terwijl ik die 100m rechtdoor zie liggen. Waarschijnlijk kunnen we hierdoor 3,45 sec winnen. Ze moeten die dingen toch wat logica leren in plaats van cijfertjes. De snelste weg is niet altijd de beste!

We hebben onze Fulli-tolbadge aan de voorruit geklikt maar tot onze grote verwondering zien we geen tolstation, geen péage. Zijn die tolstations afgeschaft in Spanje of is het enkel maar dit eerste deel van de autostrade?

Na enkele dagen rijden is het tijd voor een eerste rustdag. Het weer valt mee, we zien blauwe lucht maar de temperatuur blijft laag. Ik krijg al de opmerking dat we te vroeg naar het zuiden gekomen zijn.

Onze eerste stopplaats in Spanje is camping Eden in Peñiscola. We hadden gisteren eens rond gekeken op Park4Night en op internet voor toeristische info en daar vinden we dat Peñiscola een mooie vakantieplaats is aan de kust.

Op 5km van onze bestemming heeft de TomTomGo ons opnieuw bijna liggen, hij stuurt ons letterlijk de boer op. Wanneer een tegenligger met de lichten knippert en teken doet dat ik niet door kan rijden kan ik nog juist op tijd omdraaien.

Camping Eden staat al goed vol maar we vinden toch een plaats, een kotje tussen hagen waarin we juist passen. De buren die hier waarschijnlijk voor langere tijd staan bekijken ons niet, vriendelijk zijn die hier niet.

Een wandeling langs de promenade is onze sportieve bijdrage aan deze dag.

zaterdag 22 april 2023 - Peñiscola - 0 km

Deze voormiddag hebben we een opnieuw een wandeling langs de promenade gedaan. Het is oppassen geblazen want Peñiscola heeft dit weekend enkele marathons georganiseerd. Voor sommige deelnemers is de afstand te hoog gegrepen, ze lopen aan een wandeltempo, eentje ligt zelfs uitgestrekt en bewegingsloos op de grond. Die ligt, met eerste hulp van enkele toeschouwers, te wachten tot de ziekenwagen komt.

De namiddag is voor ons een dolce far niente, genieten van de eerste warmte onder een blauwe lucht.

's Avonds krijgen we een flinke regenbui die alles doet afkoelen behalve de "animatie" aan het zwembad.

zondag 23 april 2023 - Peñiscola - 0km

We hebben lang geslapen maar hebben desondanks nog moeite om op te staan. Rustdagen zijn meestal het vermoeiendst aan onze reizen. Het is deze morgen zwaar bewolkt, er is weinig wind maar de temperatuur is aangenaam. We wandelen naar het oude Peñiscola, een schiereiland even buiten de kust. Ditmaal kiezen we de route langs een moerasgebied, parallel met de promenade maar achter de bebouwing. Terug aan de bewoonde wereld gekomen zien we rechts de staanplaats van Peñiscola liggen. Ze staat overvol en is hobbelig en stoffig, we staan beter op onze camping.

De marathon is nog steeds bezig en dat verplicht ons hier en daar tot korte sprintjes over het parcours. Het schiereiland, het oude deel van het stadje, ligt op een heuveltop. Een mooi doolhof van kronkelstraatjes, omzoomd met winkeltjes en restaurantjes, alles mini.

Terug naar huis zien we opnieuw een deelnemer aan de loopwedstrijd die moet gereanimeerd worden. De sirene van de ziekenwagen horen we maar veel later, hopelijk heeft die man het gehaald.

Die middag een lekkere paella gegeten in restaurant "Do polpo", op 100m van de camping. De namiddag brengt ons een siësta, soezen en een boek lezen in de schaduw. Rond 17u steekt een frisse avondwind op maar binnen blijft het lekker warm.

maandag 24 april 2023 - 14u45 - Murcia - 383km

Na het ontbijt met de verse baguette van de campingwinkel kunnen we terug op weg.

Eens buiten de camping ga ik rechts richting de promenade maar al het verkeer komt ons tegemoet! Het is een warboel, blijkbaar moeten we langs de achterzijde van de hotels verder op de promenade komen en niet rechtstreeks zoals ik nu rij. De agent die even verder het verkeer regelt ziet het ook niet helemaal zitten maar na wat gedraai en gekeer raken we toch weg van de kust.

Omdat mevrouw TomTomGo ons op de heenreis zo de verkeerde weg op stuurde geloof ik ze niet wanneer ze zegt dat ik rechts moet. Ik kies de andere richting, richting zuiden, maar na enkele km merk ik dat we naar het noorden rijden en Murcia ligt in het zuiden! Omdat ik het niet meer weet volg ik terug maar braaf de aanwijzingen van mevrouw TomTomGo, voor de rest staan er geen wegwijzers die naar de autostrade wijzen. Met de aanwijzingen van de TomTomGodame zijn we een kwartier later toch op de autostrade en ditmaal in de goede richting.

De autopista AP-7 is in een niet al te goede staat, het rammelt en de stopplaatsen zijn lelijk en smerig. Maar goed dat we voor die rammelbaan niet moeten betalen!

We bereiken vlot Murcia en daar leren we de Spaanse rotondes kennen. Op een rotonde kan je rechtdoor rijden maar om af te slaan moet je zoals op elke andere rotonde rechtsom rijden. Dat is zeer verwarrend en de eerste keer ben ik dan ook gewoon rechtdoor gereden.

We vinden de staanplaats - Area camper Murcia Rio - ergens in een klein smal achterafstraatje. Het is een zeer mooie staanplaats met sanitair zoals op een camping. We hebben die staanplaats gekozen omdat we vanaf hier langs een rivier te voet naar het centrum kunnen. Op 100m van de staanplaats begint de voetweg naar de rivier, we gaan daarlangs morgen de stad bezoeken.

We verkennen de omgeving en vinden een heel mooie supermarkt, een Mercadona. Mooi ingericht met brede gangen, vriendelijke mensen, het wordt vanaf nu "onze" supermarkt in Spanje.

dinsdag 25 april 2023 - 0km

Om 8 uur sta ik al bij de bakker voor onze Spaanse baguette en om 9u30 vertrekken we te voet naar het centrum van Murcia.

Het is 3 km of 45min stappen maar we zijn aan het tateren zodat we een km te ver stappen. Het wandelpad langs de rivier ligt lager dan de stad en je merkt enkel aan het groen van een stadspark dat je het centrum nadert.

De kathedraal, een somber gebouw, valt tegen en de ingang tot de klokkentoren vinden we maar na veel zoeken.

Het centrum is aangenaam en de wandeling in de schaduw onder de bomen voert ons langs mooie gebouwen.

Ik heb aan OpenAI eens gevraagd om wat over Murcia te schrijven.

Murcia is de hoofdstad van de gelijknamige provincie in Zuidoost-Spanje. Deze bruisende stad heeft een rijke geschiedenis en een levendige sfeer. Met zijn prachtige architectuur, charmante pleinen en smalle straatjes biedt Murcia een mix van culturele en historische bezienswaardigheden. De kathedraal van Murcia is een opvallend monument dat de skyline domineert, terwijl de Plaza de las Flores en de Plaza Santo Domingo populaire ontmoetingsplaatsen zijn. De stad staat bekend om zijn gastronomie, met heerlijke lokale gerechten zoals zarangollo en paparajotesMurcia biedt ook toegang tot prachtige natuurlijke omgevingen, waaronder de rivier de Segura en het nabijgelegen Sierra de Carrascoy-gebergte.

Voordat de voorspelde hitte van 41°c toeslaat stappen we terug naar huis. Vanmorgen waren er vele stappers en lopers, nu zijn we alleen om de opkomende hitte te trotseren.

Deze namiddag is het dolce far niente met tegen de avond een afkoelsessie in de Mercadona. We blijven tot 's avonds laat buiten genieten van een babbel met een Italiaans koppel uit Turijn en een Belgisch koppel uit Namen.

De Italianen zijn reeds van begin januari in Murcia, niet om te genieten van stad en omgeving, maar om hun daar wonende dochter te helpen die getroffen is door kanker. Het gesprek is niet altijd even prettig maar de ééntalige Italiaan is zeer blij dat hij zijn verhaal kan vertellen.