Portugal, heerlijk

Dinsdag 2 mei 2023 - 11:40 - El Punto Santa Maria - 114km

Deze nacht heeft het gestormd. Tarifa is een surfersparadijs en daar heb je nu eenmaal veel wind voor nodig.

De bakker op 100m van onze slaapplaats is gesloten (gestopt, nog aan het slapen, vakantie ???) maar we hebben nog wat voorraad in de diepvries.

Kort na het vertrek zien we een Mercadona en na de nodige inkopen rijden we naar Cadiz, naar een camping in El Punto Santa Maria. We zien overal windmolens die op volle kracht draaien. Met een hevige stormwind in de rug worden we letterlijk naar het westen geblazen. Onaangenaam om te rijden maar zeer goed voor het dieselverbruik.

Onze plek voor de twee volgende nachten is camping Las Dunas in El Punto Santa Maria, aan de overkant van de baai naar Cadiz. De camping is ideaal gelegen om Cadiz te bezoeken want op 500m vertrekt de ferry naar Cadiz,

Langs de zuidkust van Europa

We willen een ganse dag in Cadiz blijven en dus beperken we ons vandaag tot een wandeling langs het strand voorafgegaan en gevolgd door een siësta. De meeste kampeerders zijn de toerist aan het uithangen en het is heel rustig op de camping.

Woensdag 3 mei 2023 - 11:40 - Cadiz - 0km

Het is nog steeds stevig aan het waaien deze morgen en aan de receptie van de camping hangt de mededeling dat de ferry niet vaart wegens het stormweer. We kunnen een bus nemen maar dat is 30min stappen gevolgd door een uur bus tot Cadiz. Daar hebben we geen zin in en we vragen aan de receptie om een taxi te bellen. Ik heb er niet aan gedacht om eens een Uber te proberen, dat doen we volgende keer. De taxirit was vlot en na 25min staan we in het centrum van Cadiz.

Het stadscentrum is wel toeristisch maar buiten enkele straten rond de kathedraal is er weinig dat de typische toerist kan bekoren. Weinig winkeltjes, weinig restaurantjes en geen pittoreske hoekjes.

De kathedraal is een somber gebouw en om de klokkentoren te beklimmen moet je buiten de kathedraal zijn. We hebben 10min gezocht naar de ingang maar het uitzicht over de stad vanop het klokkenplatform loont de moeite.

Wat Cadiz voor ons speciaal maakt is de wandeling rond de stad over de promenade. Langs de ene kant de zee, regelmatig een mooi park en dan hier en daar een doorkijk naar de binnenstad, dat is voor ons het hoogtepunt van Cadiz.

Na de wandeling hebben we gezocht naar een restaurant. Veel keuze is er niet, enkel rond de kathedraal en aan het plein waar bussen en taxi's toekomen vind je enkele restaurants. We hebben lekker gegeten in El Sardiniero. Later heb ik op Tripadvisor gelezen dat het een heel slechte beoordeling heeft, ongeveer het slechtste restaurant van Cadiz. Wij zouden er direct terug gaan.

Na deze culinaire stop nemen we de taxi terug naar de camping. De namiddag is nog steeds winderig maar uit de wind naast de motorhome met een boek en een siësta sluiten we de dag af.

Donderdag 5 mei - 14:00 - Tavira - 272km

Wanneer we aan de camping vertrekken zien we rechts Cadiz aan de horizon liggen. De TomTomGo verslikt zich in wegenwerken aan de havengeul en we komen een afgesloten straat tegen. Dan maar gewoon de inboorlingen volgen en zo geraken we vlot voorbij deze hindernis.

In Sevilla nemen we de ring richting Portugal en daar verslik ik mij in twee opeenvolgende afritten. Verkeer van links, van rechts met twee afritten op 100m, dan kies ik natuurlijk de verkeerde. Even verder is gelukkig een rotonde en na 500m omweg zijn we terug op de juiste weg.

Voor de rest is de rit een concentratieoefening om de putten in de archislechte Spaanse autostrade te vermijden. Aan de grens is het even spannend. Gaat onze tolbadge van Fulli herkend worden in Portugal? Onder de eerste tolpoort klinkt de vertrouwde ping, dat ding werkt verduiveld goed

Kort na de Portugese middag, één uur vroeger dan in Spanje, komen we op een nieuwe staanplaats in Tavira aan. We lopen wat rond om een plaats te zoeken en botsen op een Vlaams koppel dat al maanden in Portugal rondtrekt. Ze beginnen direct in geuren en kleuren uit te leggen hoe je daar moet staan, waar inkopen doen .... Vervelend en het duurt 10min eer ik ze kan onderbreken.

Eens de motorhome staat, niet te dicht bij onze overvriendelijke gidsen, doen we nog wat inkopen in een Continente op 500m van de staanplaats. De namiddag is al wat gevorderd maar een verkenning van de binnenstad van Tavira kan nog. We waren hier vroeger al eens maar hernieuwen graag de kennismaking.

Een geslaagd etentje in een Braziliaans restaurant - op een normaal uur, niet zoals in Spanje - besluit de dag.

Vrijdag-Zondag  5-6-7 mei - 11:30 - Armação de Pêra - 79km

Familiebezoek, niets speciaals over te vertellen.

Onze staanplaats voor drie nachten is de goed gelegen camping Camping Praia de Armação de Pêra. Het is een oude camping, goed onderhouden maar slecht uitgerust.

Maandag 8 mei - 10:38 - Silves - 20km

We denken eerst naar Lagos te gaan maar door de stormwind verkiezen we wijselijk het binnenland. Het is al lang geleden dat we Silves nog bezochten en we zijn benieuwd of er veel veranderd is.

In Silves is een mooie staanplaats, van dezelfde Belgische eigenaar als de staanplaats in Tavira. Omringt door ooievaars die zitten te klepperen op hun nest en 500m van het centrum dat een bezoek waard is, is het een prima stopplaats voor één dag.

Dinsdag 9-10 mei - 12:10 - Serpa - 148km

Op de autovia richting Serpa neem ik niet de via verde voor de tolbadge maar een gewone tolpoort. In tegenstelling tot Frankrijk werkt onze tolbadge hier niet aan de tolpoort, enkel aan de via verde. We moeten dus een ouderwets ticket nemen.

Serpa mag nooit ontbreken op de terugreis. Er is een kleine maar fijne camping, een klein maar fijn restaurant op 200m en het stadje is ... klein maar fijn.

De TomTomGo stuurt ons eerst langs een piepklein wegje, smal maar in een uitstekende staat. Het laatste stuk is over een "national", met putten en een kwaliteit die de Spaanse autostrade benadert.

In Serpa zijn er werken op een afgesloten deel van de camping en de ingang is tijdelijk ergens anders. Het is even zoeken maar wat later staan we zalig in de schaduw van enkele bomen.

De rest van de dag volgt het gewone stramien: even wandelen, even siësta en dan naar het restaurant Restaurante Marisqueira A Piscina. Het is een typisch Portugees restaurant, een grote tv aan de muur en geen chichi. Juist zoals wij het graag hebben.

Woensdag blijven we een tweede dag op de camping alvorens de spurt naar huis aan te vangen. We ontdekken na vele bezoeken aan Serpa eindelijk de lokale gemeentelijk tuin, het park.

We houden een lange babbel met een Australiër die met een motorhome door Europa trekt en dat "fantastic" vindt. 's Avonds gaan we terug naar het restaurant dat ons gisteren supergoed bevallen is.