Tarifa

Woensdag 26 april 2023 - 12u10 - Tabernas - 186km

We verlaten met spijt onze vriendelijke buren en rijden verder naar het zuiden.

De eerste hittegolf van het jaar loopt op zijn laatste dagen. Vandaag gaan we naar Tabernas, midden in de Spaanse woestijn waar de beroemde Italiaanse westerns opgenomen zijn. Gezien het nog steeds heet is plannen we een niets-doen dag op de staanplaats Little Texas in Tabernas

Door de grote hitte veranderen onze plannen constant. Vandaag nietsdoen, morgen de filmstudio's bezoeken en dan doorrijden tot Cabo de Gata aan de kust, naar camping Los Escullos.

Little Texas is een kleine, zeer goed ingerichte staanplaats die midden in de woestijn gelegen is.

We zoeken schaduw en babbelen wat met een Nederlandse avonturier die in een grote terreinwagen Europa doorkruist. Hij is al maanden onderweg en heeft geen idee waar hij nu nog naar toe zal gaan; Hij kiest de richting op basis van gesprekken die hij onderweg heeft met medereizigers.

Dankzij apps als park4night en de gps-navigatie vinden veel reizigers deze afgelegen staanplaats.

Donderdag 27 april 2023 - 15u - Cabo de Gata - 77km

Het was een super rustige nacht in de woestijn.

Vanmorgen een baguette en croissants gehaald en na een korte rit komen we in Fort Bravo aan. Het zijn de originele filmstudio's waar "The Good, the bad and the ugly" en nog veel andere westerns opgenomen zijn.

De laatste km tot de studio's gaat over een veredelde veldweg door een uitgedroogde rivierbedding.

Het filmstadje voelt authentiek aan alhoewel vele huizen slechts uit een voorgevel bestaan.

We hebben een rondrit gedaan met paard en kar en zijn naar een "show" geweest in de saloon. De show was volledig in het Spaans en alhoewel het grappig was voor de vele Spanjaarden verstonden wij er geen jota van.

Na de filmstudio's rijden we naar de kust om de laatste stuipen van de hittegolf uit te zweten. Camping Los Escullos is op 500m van de kust gelegen, in het natuurgebied Cabo de Gata. De camping is bijna volzet maar we kunnen toch voor maximum twee nachten een plaats versieren.

Vrijdag 28 april 20213 - Cabo de Gata - 0km

Cabo de Gata is een prachtig natuurgebied aan de kust van Zuidoost-Spanje. Met zijn ongerepte stranden, kristalhelder water en vulkanische landschappen is het een paradijs voor natuurliefhebbers.

Deze voormiddag hebben we een wandeling langs de kust gedaan. Je kan hier prima wandelen maar de paden zijn slecht onderhouden en er is niets aangeduid.

In de late namiddag komen er veel Spanjaarden met caravans toe. Tegen de avond is de camping volzet en stijgt het geluidsvolume. Kinderen lopen tot 's avonds laat rond en kraaien van plezier. De rust is gedaan maar morgen rijden we opnieuw verder.

Zaterdag 29 april 2023 - 14u45 - Antequera - 291km

Onze volgende stop, Ronda, is nogal ver en we vinden na enig zoekwerk een "gratis" staanplaats in Antequera, de Area Autocaravanas Antequera.

De autovia is, zoals bijna overal in Spanje, in zeer slechte staat en zonder stopplaatsen. Voor we Antequera bereiken krijgen we nog een fikse regenbui te verwerken.

De stad Antequera wordt ook wel de "Stad van de Kerken" genoemd, omdat het meer kerken per inwoner heeft dan waar dan ook in Spanje. Antequera is een groene stad met mooie gebouwen.

De staanplaats staat vol (gratis!) maar in een zijstraat vinden we voldoende plaats. Volgens een Spanjaard die er al staat knijpt de politie een oogje dicht.

Achter de officiële staanplaats, een stadion, is er een activiteit bezig die blijkbaar veel enthousiasme opwekt. Het geroep is oorverdovend. We maken een wandeling door de stad en doen inkopen voor het weekend in een Mercadona.

Zondag  30 april 2023 - 10u45 - Ronda - 85km

We hebben dankzij de twee open dakluiken zeer goed geslapen. We stonden hier wellicht beter dan op de officiële staanplaats.

's Morgens hebben we getankt aan €1,35/liter en dan wordt het een mooie rit naar Ronda. Heuvel op en af, groen landschap waar het graan al afgereden is en de groentenvelden blinken in de zon. Stilletjesaan wordt het bergachtiger.

De staanplaats van Ronda, de Area Aurocaravanas Ciudad de Ronda, ligt in een hoek waarop twee eenrichtingsstraten uitkomen. De toegang is moeilijk wegens de langs beide zijden van de straat geparkeerde auto's en ook de TomTomGo helpt niet echt om de gemakkelijkste toegang te vinden.

In de namiddag bezoeken we Ronda. Het is zondag en dat brengt heel veel volk op de been. Het stadje is mooi gelegen aan een grote kloof, kleine straatjes en pleinen nodigen uit tot slenteren. Er is druk autoverkeer over de kloof, de verbinding tussen twee stadsdelen. Massa's toeristen worden met bussen aangevoerd.

Het is drukkend warm overdag maar tegen de avond koelt het flink af . Morgen rijden we verder naar Tarifa.

Maandag 1 mei 2023 - 11u30 - Tarifa - 125km

We staan vroeg op en na de nodige los- en laadwerken (zwart en grijs water) kunnen we om 9u vertrekken. Het eerste deel van de rit is via een prachtige bergweg richting de kust. Meer dan een uur kunnen we van schitterende panorama's genieten.

In de omgeving van Estepona komen we op de autovia en oeps, tol! De eerste tol in Spanje kondigt zich aan en we hangen snel onze tolbadge aan de voorruit. Aan de tolpoort gekomen gaat die op magische wijze voor ons open. Het bakje van Fulli doet opnieuw zijn werk.

Rond Gibraltar en Algeciras is het een spaghetti van wegen. Gibraltar hadden we graag bezocht maar wegens de Brexit hebben we een internationale reispas nodig en dat hebben we niet.

Na nog vele kronkelende wegen komen we aan ons staanveld in Tarifa aan. Je kan het ook een staanplaats noemen maar de plek is stoffig wanneer het droog is en modderig wanneer het nat is, een veld dus.

We moeten aan een gesloten slagboom wachten. Het ziet er overvol uit maar er zijn zeker hier en daar nog plaatsen vrij. Na enige tijd mogen we binnen, wel vooraf betalen. Ondanks het vele volk vinden we vlot een staanplaats. Elektriciteit is er niet maar ons zonnepaneel voorziet hier onder de zuiderse zon in meer dan voldoende stroom.

Na de middag wandelen we langs de promenade aan zee richting de haven van Tarifa. Het weer is prachtig en in de verte zien we de Marokkaanse bergen, onze eerste blik op Afrika.

Het dorp of de stad Tarifa is niet veel zaaks.

Na het avondeten doen we met langzaam aantrekkende wind nog een wandeling in de andere richting.