Trondheim en verder naar huis

zaterdag 11 juni 2022 - Steinkjer - 324km

We rijden vandaag over de E6 naar het zuiden. Het eerste deel van de rit is bewolkt, daarna wordt het opnieuw zonnig. We rijden langs sneeuwbergen, fjorden en meren, hebben nergens gestopt en om 16u10 staan we op de camping Guldbergaunet van Steinkjer. Het is een ongezellige camping, vooral wegens werken aan het terrein. Als doorgangscamping van of naar het noorden is het echter een prima plaats. We staan op 5 min van een Rema 1000 supermarkt en de camping zelf is erg rustig. Er staan Belgen, Nederlanders, Duitsers en Noren, de gewone doorsnede van de toerist die Noorwegen bezoekt.

De zon schijnt tot 21u30 maar dan wordt het langzaam donker, het wordt onze eerste donkere nacht in Noorwegen.

zondag 12 juni 2022 - Trondheim - 120km

De weersvooruitzichten voor vandaag zijn niet al te best. We kiezen er toch voor om naar Trondheim te rijden. Ik weet er een staanplaats op loopafstand van de oude binnenstad.

Het blijkt een goede keuze. Trondheim is een aangename en levendige stad, een aanrader in dit deel van Noorwegen.

Fietsers en voetgangers hebben afgescheiden paden en de binnenstad is autoluw, deels autovrij. De talrijke terrassen van restaurants en bars zijn volzet. Hier zijn dus al die restaurants die je in het noorden nergens vindt.

dinsdag 14 juni 2022 - Rondane - 142km

Deze nacht heb ik van middernacht tot 5u een boemboem gehoord in de verte. Na al die rustige nachten in het noorden is dat een hele verandering.

Vanmorgen gaan we eerst naar de Rema 1000 om brood en toebehoren te kopen voor het ontbijt. We hebben op onze drie reizen door Noorwegen nog maar één keer een gewone bakker gezien.

Er is een prima verzorgingsstation aan de ingang van de camping, de los- en laadwerkzaamheden verlopen vlot. Om 9u30 gaan we terug op weg, we zullen de toeristische route Rondane volgen.

We hebben de route in het natuurpark Rondane al uit de andere richting gereden maar we herkennen weinig. De rust- en uitkijkpunten doen wel een belletje rinkelen.

Op de doorgaande weg in het park oefenen jongeren van een sportschool/instituut van Lillehammer hun skeelertechniek.

Ons eerste bezoek is aan het kerkje van Sollia, verder van de route dan gedacht maar wel de moeite waard.

De stopplaats voor vannacht is het Friluftssenter Rondane, midden in het natuurpark gelegen. Het is een oude camping, helemaal niet afgestemd op motorhomes. Er zijn ook weinig toeristen, het ligt wellicht te afgelegen om de massa aan te trekken.

Om 20u hebben we buiten enkel druppels nog steeds geen regen gezien, het is wel winderig en tamelijk koud. We kunnen genieten van ons knus huisje op wielen terwijl we over 4G naar het VRT-nieuws kijken.

maandag 13 juni 2022 - Tynset - 221km

Het is flink aan het regenen wanneer we het grijs- en zwart water lossen. Vandaag trekken we terug de natuur in. Over kleine kronkelende wegen volgen we een route die ons aan de Belgische Ardennen doet denken. Onze eerste bestemming is Røros, een mijnstadje waar vroeger een kopermijn uitgebaat werd. Veel toeristen zijn er niet, we zitten hier ver van de fjorden, tegen de Zweedse grens. We bezoeken het museum van de kopermijn en rijden dan verder naar een camping in Tynset.

De staanplaatsen in de camping liggen niet waterpas en ik moet heel wat manoeuvreren om de auto juist te parkeren. Een met gras en mos overgroeid stuk hout heb ik niet gezien in het hoge gras en krak, ik rij er tegen. De bumper is licht beschadigd maar we kunnen zonder probleem verder.

woensdag 15 juni 2022 - Randsverk - 113km

Het was een zeer stille nacht midden in het natuurgebied.

Vandaag rijden we het tweede deel van de Rondane-route. Gisteren ging het vooral door valleien, vandaag doorkruisen we kale hoogvlaktes waar buiten rendiermos weinig begroeiing is. Midden op de hoogvlakte is een skistation maar verder is er geen menselijke activiteit te bespeuren.

We dalen af naar de vallei waar de E6 door loopt, maar nemen vanaf Ringebu de gewone baan, zonder tol, richting Randsverk. Het zijn kleine, smalle kronkelende wegen met hier en daar en zeer smalle brug over een rivier. We komen verschillende motorhomes tegen onderweg, die houden blijkbaar ook niet van autostrades.

In een vallei richting de camping van Randsverk zien we nog een zeer mooi houten kerkje. Je mag er wel parkeren maar niet overnachten.

De camping van Randsverk is reeds flink bezet, ze ligt dan ook aan het begin, of einde, van een populaire bergroute, de Valdresflye. Tegen de avond is elk plaatsje ingenomen, vooral motorhomes.

Deze namiddag doen we ook een eerste "echte" wandeling van 4km na de enkelbreuk begin van het jaar.

We gaan vanavond op zoek naar het culinaire Noorwegen in het restaurant aan de camping. Een cheeseburger en een goulashsoep is onze buit. Burgers in alle maten, kleuren en soorten is de nationale kost van Noorwegen. Je vindt ze overal, van zuid naar noord.

donderdag 16 juni 2022 - Fagernes - 103km

Vanmorgen vers gebakken brood gekocht in de campingwinkel, 50kr of €5 voor een brood!

Het wordt vandaag een korte rit over de Valdresflye, onze laatste toeristische route in Noorwegen dit jaar. Het is een rit langs besneeuwde bergen en uitkijkpunten vol toeristen, met motorhomes en gewone auto's. Tijdens onze vorige doortocht stonden we hier nog moederziel alleen, nu vinden we amper plaats om te stoppen, Noorwegen is in trek dit jaar.

Onze laatste stop in Noorwegen is de prachtig gelegen camping van Fagernes. Ze ligt tegenover de stad aan de oever van het meer. Het is een ideale camping, volledig uitgerust voor motorhomes en met een nieuw sanitair blok. Je kan via de promenade door een park langs het meer naar het stadje wandelen. Om 19u30 stonden wij in de schaduw maar het dorp/stadje Fagernes baadt nog in het zonlicht.

vrijdag 17 juni 2022 - Strömstad (Zweden) - 338km

We vertrekken onder een staalblauwe hemel voor onze laatste rit in Noorwegen. We zoeken een tankstation en tanken diesel voor 24,79nok (€2,5/liter). Ik tank steeds maar 1/4 van de tank vol, van 3/4 naar vol, zo kan ik de aankoopprijs spreiden en vermijd ik om op de duurste plaats te moeten voltanken.

Door het zoeken en babbelen hebben we niet gehoord dat de navigatie ons naar links, richting Gjøvik wil leiden. Wanneer we onze vergissing inzien is het te laat om terug te keren en dus rijden we verder, nu wel goed luisterend naar de instructies van de dame van Apple. Het wordt een rit langs de rand van Oslo, iets dat we wilden vermijden want traag, kronkelend en met veel file. Het was niet onze beste keuze.

We hebben Strömstad gevonden en de regen vond ons, de hele avond lang. De Noren kunnen beter tegen regen en kou dan wij. Rond 20u komt er een motorhome toe, ze zetten direct de luifel open en even later zitten twee koppels te tateren onder de luifel. Veilig uit de regen maar koud en winderig, niets voor ons.

zaterdag 18 juni 2022 - Landskrona - 399km

Om middernacht worden we wakker van enkele luide stemmen en dan barst het los, het schlagerfestival. Uit een rijdende auto komen bulderende klanken onze rust verstoren. De feestvierders rijden met een oude Volvo van rij tot rij om iedereen te laten genieten van hun oorverdovend lawaai. Alles trilt van de brulbassen maar de oudjes reageren niet. Omdat ze geen enkele reactie krijgen druipen de muziekliefhebbers uiteindelijk bulderend af. Oef, rust.

We vertrekken vroeg richting het zuiden. Buiten 20 min stilstaande file in Göteborg is er niets spectaculairs gebeurd en om 15u staan we aan de jachthaven van Landskrona. Blauwe lucht, stralende zon, koude wind en een mooie zonsondergang.

zondag 19 juni tot dinsdag 20 juni 2022 - naar huis - 1143km

Vanaf nu gaat het zonder veel stoppen richting thuis. De eerste nacht slapen we aan de Duits-Deense grens op camping Mitte in Medelby. Het is een prima camping maar we hebben toch niet zo goed geslapen, het einde van de reis nadert.

Onder stromende regen moeten we de los- en laadwerkzaamheden doen en dan gaat het verder. Hamburg is ditmaal geen probleem maar rond Bremen is het STAU (file)! Voor de rest is het een lange rit, bijna 8 uur, maar op het einde staan we op de camperplaats  "De Grote Leigraaf" tegen Apeldoorn.

De laatste rit zou vlekkeloos moeten verlopen maar dit is buiten de Antwerpse ring gerekend. De enige echte, lange, enerverende file van de reis is in Antwerpen.

Om 12u45 staan we thuis op de oprit, zeer tevreden van onze reis in het hoge noorden.