Noorwegen 2022

Wegens de coronaperikelen werd de reisplanning van de jaren 2020 en 2021 door elkaar gehaald. In 2020 dachten we de Baltische staten te bekijken en in 2021 terug naar Noorwegen, naar de Lofoten.

De reis naar de Baltische staten is wegens de Russische agressie in Oekraïne en de dreiging die daarvan uitgaat in de Baltische staten, voorlopig in de wachtkamer geplaatst. Zolang de Poetinistische cultuur de Russische beer wild in het rond laat slaan blijven we weg uit het oosten.

In 2022 is corona min of meer onder controle en gaan we naar de Lofoten. Een gebroken enkel begin 2022 dreigt de planning opnieuw te verstoren maar op woensdag 25 mei is het zo ver, we gaan naar het noorden.

Kaarten

De kaarten in dit reisverslag, gemaakt met Apple kaarten,  geven een idee van het traject dat wij gereden hebben. Ze zijn achteraf opgemaakt en niet 100% juist. De uren die er op staan worden door Apple berekend, ze geven een idee van de rijtijden indien men met een gewone auto rijdt. Ze zijn voor ons niet geldig want wij rijden trager en stoppen veel, wij doen er dus langer over.

Klik op de foto's om een grotere versie te zien.

Woensdag 25 mei 2022 - Sieverstedt - 724km

De morgenstond heeft ... enz. dus om 5u vertrekken we richting Nederland. Meestal gaat onze rit naar het noorden over Venlo en zo verder richting Hamburg, maar ik heb voor deze reis besloten om voor de navigatie Apple kaarten te gebruiken i.p.v. de Garmin 760 LMT-D. Die Garmin heeft mij de laatste jaren te veel geërgerd en de nieuwe navigatie-app van Apple ziet er goed uit, ik hou ook van de Vlaamse stem.

We rijden zeer vlot over Arnhem en Apeldoorn richting Enschede en de Duitse grens. Vreemd dat Garmin deze route nooit voorstelde, want dit rijdt veel gemakkelijker dan over Venlo en het Ruhrgebied.

Tot Bremen gaat het prima maar voor Hamburg hebben we file wegens werken. Hier werken ze al jaren aan de Elbetunnel.

Onze geliefde stopplaats bij de Kranzbinderij Schnell in Oeversee is niet meer. Corona heeft ze waarschijnlijk de boeken doen sluiten maar we hebben een alternatief gezocht.

De eerste keuze is een staanplaats bij een particulier, maar daar aangekomen blijkt het een rommelig boeltje zonder veel faciliteiten. Je kan er op een veld naast het huis staan maar we gaan toch verder naar onze tweede keuze 15km verder, een kleine camping in Sieverstedt.

Voorbereiding van de reis

Als voorbereiding voor de reis heb ik drie reisgidsen gebruikt:

• De groene Michelingids Scandinavië
  • Trotter Noorwegen
  • Capitool Noorwegen

Als kaart voor onderweg hebben we Noorwegen van freytag&berndt mee. Voor de navigatie gebruiken we "Apple kaarten" op een iPhone.

Onze reisweg

Navigatie onderaan elke pagina.

Niemand te zien bij de aankomst maar volgens een briefje aan de receptie mogen we vrij een plaats kiezen. Een nacht blijven zou €17 kosten, alles inbegrepen. Enkele uren later duikt de eigenaar op en die vraagt zowaar €25 per nacht. Omdat ik hem verbaasd aankijk zegt hij dat het omdat we maar laat aangekomen zijn maar €20 per nacht is. We hebben de €20 betaald maar het leek ons toch niet erg eerlijk, hier komen we liever niet meer terug.

Donderdag 26 mei 2022 - Örkelljunga - 469km

De bakker op 500m van de camping is vandaag gesloten maar wij hebben nog genoeg voorraad meegenomen. De Deense grens is niet ver en daar aangekomen bekijken de Deense douaniers  iedereen alsof ze een lidkaart van IS op zak hebben. Regelmatig worden auto's uit de lange rij geplukt en afgeleid voor een grondigere controle, maar wij mogen gelukkig door.

Regen, file door regen, file door een ongeval voor de Stœrebeltbrug en 11 graden. Telkens het verkeer stokt wordt er automatisch een veiligheidsstrook vrij gelaten.

Het is een troosteloze regenachtige dag maar om 17u komen we aan op een grote staanplaats bij camperbedrijf Bengt in Örkelljunga langs de E4 in Zweden. Het is een niet-zo-mooie plaats maar ideaal als stopplaats richting Stockholm of verder naar het noorden.

Vrijdag 27 mei 2022 - Gränna - 229km

We hebben zeer goed geslapen op 500m van de E4. 's Morgens even moeten zoeken naar het uitgietpunt voor zwart- en grijs water maar daarna gaat alles vlot. In het dorp Örkelljunga vinden  we een Coop en we weten van vorige reizen door Zweden dat het brood daar lekker is.

Volgens onze planning zouden we nu doorrijden tot Upsala maar door het slechte weer hebben we daar geen zin in. Even zoeken op park4night en aan het Vätternmeer in Gränna ligt een mooie staanplaats.

Het is een gekend toeristisch dorp in Zweden, het mekka van Zweedse snoep! De staanplaats heeft geen charme, het is een grote geasfalteerde vlakte, wel met stroom, douches en alle nodige faciliteiten. Je moet er snel bij zijn en wanneer we tegen half twee aankomen staat de plaats al goed vol.

Regen en wind blijven ons geselen tot rond 18u alles opklaart en de wind gaat liggen. Een wandeling door het dorp is een trip tussen snoepwinkels. Zweden is een snoepland, ook in supermarkten zullen we nog de uitgebreide snoeptoog kunnen bewonderen.

Zaterdag 28 mei 2022 - Gävle - 436km

Gränne is een mooi dorp, gelegen aan het meer en met beter weer zouden we er gerust een langere stop van kunnen maken maar nu gaan we verder.

We hebben opnieuw zeer goed geslapen vannacht, het was hier super rustig. Deze morgen voor het vertrek de nodige werken gedaan: vers water ingeladen en grijs- en zwart water gelost. We hebben 440km voor de boeg en het weer belooft weinig goeds. De voormiddag is droog en met 12 graden zelfs af en toe zonnig, maar dan valt de regen.

De rit gaat eerst door bossen, dan langs akkers en veel meren. Het is geen meter vlak, steeds licht glooiend. Ons doel is Gävle, stad aan het water van de Botnische golf. Door de ongeplande stop in Gränna moesten we de stopplaatsen voor de twee volgende dagen herschikken om de afstanden een beetje gelijk te houden.

De weg is prima, vier- en tweevaksbanen wisselen elkaar af, voldoende rustplaatsen en tanken doen we bij een Circle K.

De staanplaats in Gävle is klein en volgens park4night snel volzet. Wanneer we op 500m van de staanplaats opeens rechts van de weg enkele motorhomes op een parking zien staan zetten we ons er snel bij. Het is een prima plaats, de officiële plaats is volzet zien we later.

We staan tussen een drukke weg en een vaargeul maar rond 19u wordt het rustig op de weg.

Deze kaartjes geven een idee van de reis die we in het noorden maakten,
links: waar we naartoe gaan
rechts: onze rit tussen Luléa in Zweden en onze laatste stop in Noorwegen, Fagernes.