Langs de kust

dinsdag 7 juni 2022 - Moskenes - 90km

Vandaag is onze laatste volledige dag op de Lofoten en zoals steeds wisselen zon, regen en storm elkaar af. We doen enkele inkopen in Leknes en blijven dan de toeristische route volgen over het eiland Flakstadøya . Er is nu zo veel volk dat de uitkijkpunten bijna steeds volzet zijn. Wat dit in de zomervakantie gaat geven weet ik niet, maar een overrompeling zal het zeker zijn.

Onze eerste stop is Vikten, een piepklein dorpje aan het eind van een doodlopende smalle weg, waar de in Noorwegen bekende glasblazerij van Åsvar Tangrand gevestigd is.

In een plensbui lopen we van de glasblazerij naar de auto. Onze tweede stop belooft eveneens een natte bedoening te worden. We steken de E10 over en volgen de weg gedurende zes kilometer tot we plots aan een schitterend fjordje uitkomen. We zijn in Nusfjord, een beschermd landschap op de lijst van Unesco. Nusfjord ligt geklemd tussen duizelingwekkende zwarte rotswanden waarlangs krijsende meeuwen vliegen.

Onze laatste stop op de Lofoten is de camping van Moskenes. Op 100m van de camping vertrekt morgen onze veerboot naar Bodø. We proberen aan de veerboot tickets voor de overtocht te kopen maar er is geen verkooppunt, alle tickets moeten online gekocht worden. De camping is volledig volzet vanavond, met verschillende trekkers in een tent. Het wordt koud vannacht maar voor morgen zijn de vooruitzichten beter.

woensdag 8 juni 2022 -Bodø - 31km

Om 9u45 staan we aan de ferry te wachten. De zon schijnt, de lucht is blauw maar de trage golfslag zorgt voor een nagenietertje van de storm van de laatste dagen. Onderweg hebben we af en toe een schommelende boot maar de overtocht van bijna 4 uur is toch ook genieten van de verdwijnende Lofoten en opkomende bergen van het vasteland.

Bodø is het eindpunt van de treinen uit het zuiden en het vertrekpunt van de boten naar de Lofoten. De stad zelf is niet erg toeristisch maar de Saltstraumen, een maalstroom, trekt wel toeristen aan. Bij eb en bij vloed zorgen de waterstromen voor  draaikolken omdat het zeewater met veel kracht door een nauwe vaargeul geperst wordt. Het is een indrukwekkend zicht, nog versterkt door de schitterende omgeving.

We staan op een camping op 500m van de maalstroom en om 19u gaan we te voet op weg naar het spektakel. Boten vol toeristen racen door het kolkende water, er staan ook toeristen te kijken maar de massa is hier niet.

Morgen gaan we verder naar het zuiden, we zullen de kustweg volgen, de Helgelandskysten.

donderdag 9 juni 2022 - Furøy - 146km

De Helgelandskysten volgt de kust naar het zuiden. In het begin valt het wat tegen maar stilletjesaan ontvouwt zich een schitterend panorama. Het valt mij op hoe vaak ik het woord "schitterend" moet gebruiken in dit reisverslag. Er bestaan echter te weinig woorden om de pracht van deze landschappen afdoende te beschrijven.

Onderweg stoppen we om de Svartisengletsjer te bekijken, de op één na grootste gletsjer van Noorwegen en met het laagste punt op slechts 20 meter boven zeeniveau. Je kan met een bootje over de fjord tot aan de voet van de gletsjer varen.

We stoppen in Ørnes, één van de grotere plaatsen langs de kust, waar we inkopen doen. 's Avonds staan we op een kleine camping in Furøy, prachtig gelegen aan een baai.

Om 22u30 zien we de laatste veerboot naar de haven varen, scherp afgelijnd tegen het zonlicht dat op de achterliggende bergen schijnt.

vrijdag 10 juni 2022 - Bjerka - 154km

We staan vroeg op vandaag, want om 9u wacht de eerste ferry van de dag. Blauwe hemel en zon, geen wind, een prachtige dag om langs de kust te varen en te rijden.

Na een korte overtocht van 20min mogen we een uur rijden en genieten tot aan de volgende ferry. Onderweg is er een ledebil wegens werken in een tunnel.

Aan de tweede ferry moeten we 45min wachten, maar de mooie omgeving maakt het wachten aangenaam. In een klein cafeetje aan de haven hebben we een ijsje gekocht, zonder lekris. Aan de toog staat een man die vroeger regelmatig in België kwam, nu houdt hij in de zomermaanden dit cafeetje open. Volgens hem zijn de winters hier lang, koud, donker en vervelend.

Tijdens de volgende overtocht duiken we terug onder de poolcirkel, de middernachtzon zal ons nu gaan verlaten.

We hebben tijdens de overtocht de weersvooruitzichten voor de volgende dagen eens bekeken en het ziet er niet goed uit. Morgenvroeg waarschijnlijk nog droog maar daarna komen de plensbuien vergezeld door stormwind. Het is spijtig genoeg tijd om de kust te verlaten en het binnenland in te rijden. Het is niet de eerste keer dat we hier weggejaagd worden door de wind.

Na de ferry volgen we de richting Sandnessjøen, onderweg zien we de korven van een zalmkwekerij in zee liggen. Toch vreemd dat je in Noorwegen zo weinig zalm in de supermarkten vindt.

In plaats van door te rijden naar Sandnessjøen slaan we in Utskarpen links af richting Mo i Rana. Onze slaapplek voor vanavond is de camping van Bjerka. Die is rustig gelegen langs een rivier, op 500m van de E6, de weg die vanaf Oslo Noorwegen doorkruist tot in Tromsø.