Oppdal

zaterdag 2 juni 2018 - Røra - 230km

Alhoewel de weersvooruitzichten niet al te bijster goed zijn vertrekken we toch op weg naar het noorden. Onze eerste stop zou ergens langs de Trondheimfjord moeten liggen maar we weten nog niet juist waar.

De eerste kilometers rijden we nog door mooie valleien maar daarna wordt de pret verstoord door veel wegenwerken langs de E6. Ondanks de werken zijn er rond Trondheim heel veel tolstations, de kassa moet rinkelen.

We hebben even de camping Vikhamer bekeken, maar vinden het een dikke nul. Veel stacaravans, een lelijke indeling en heel veel volk. Het is weekend, dus oppassen want de noren zijn op stap.

Langs de kronkelende fjord vinden we uiteindelijk 90km verder de KOA-terassencamping, tussen de E6 en de fjord gelegen. Er zijn nog enkele plaatsen vrij waarvan eentje op het tweede terras, toegang via een steile grintweg.

Veel slippen bij een eerste poging maar na een langere aanloop lukt het de tweede maal. We hebben een prima uitkijkpost en staan in de zon tussen twee vriendelijke noren (eentje toch).

Het is een uitgaanscamping voor de noorse jeugd en hopelijk hebben we niet te veel nachtlawaai. De zon schijnt tot 22u uit een wolkenloze blauwe hemel.

zondag 3 juni 2018 - Torghatten - 302km

De nacht is stil, we hebben geen last van feestvierders en ook niet van de E6 hogerop de helling. Het uitzicht is vanmorgen nog steeds schitterend maar de blauwe lucht hangt nu vol wolken en het is frisser dan gisteren.

De duik naar beneden langs de kiezelweg gaat wonderwel zonder enig probleem, de Fiat helling-assistent om bergaf te rijden doet zijn werk. Indrukken en in 1ste versnelling zachtjes naar beneden, ik moet enkel sturen.

Het servicestation is niet veel zaaks, de loosput ligt midden op een parking onder de geparkeerde auto's. Iedereen laat het grijs water dan maar in de richting van de loosput lopen, proper is anders. Het uitgietpunt voor het chemisch toilet en het aftappunt voor vers water zijn wel ok.

We hebben een stopplaats voorzien aan het vliegveld van Namsos, aan de RV17. De RV17 is de toeristische route langs de kust, de Helgelandskysten. Deze route is 433km lang en je moet 6 ferry’s nemen.

De weg is in uitstekende staat en er is weinig verkeer en we komen reeds om 11u15 op onze geplande stopplaats aan. Dit is veel te vroeg want er is daar niets te zien of te doen. We rijden door naar Torghatten bij Brønnøysund, ons beginpunt langs de kust op de Helgelandskysten.

Onder een stralende zon rijden we door een idyllisch landschap naar de kust. Langs fjorden en tunnels bereiken we de ferry in Holm waar we een uur moeten wachten. Ofwel kloppen mijn uurtabellen niet ofwel vaart de ferry niet op tijd. De wind steekt op, donkere wolken beperken het zicht richting de zee en het begint zachtjes te regenen.

maandag 4 juni 2018 - Brønnøysund - 17km

De nacht is heftig, slapen is moeilijk. We hebben de auto met de kop in de wind gedraaid maar de wind draait hier ook, veel helpt dat niet. De motorhome schokt onder de niet aflatende rukwinden en de dakluiken laten een onheilsspellend gefluit horen. Ik verwacht elk ogenblik een dakluik te horen wegvliegen of de motorhome te voelen omkieperen.

De overtocht naar Vennesund gaat probleemloos, ondanks de schuimkoppen voelen we aan boord niets van de wind en de storm. Na de ferry hebben we nog 60km tot Torghatten. Onze lange rit eindigt uiteindelijk in een stormwind aan het verlaten strand van Torghatten camping.

s Morgens hebben we de auto vlug gedraaid en met de stormwind vooraan wordt het binnen iets rustiger. Het is koud maar we kunnen toch een mooie wandeling in de zon maken langs de beroemde Torghatten-rots.

We hopen dat het ergste voorbij is wanneer rond de middag opnieuw de wind opsteekt. Sneeuwregen en hagelbuien bevestigen de slechte weersvooruitzichten tot het einde van de week, vanaf zaterdag zou het stilletjesaan beteren.

Nu langs de kust verder naar het noorden rijden is gekkenwerk. De weg loopt steeds vlak langs de zee en ook alle campings zijn aan het water gelegen. Door de laaghangende bewolking en de regenvlagen zullen we ook niets zien van de spectaculaire omgeving.

We verplaatsen ons naar de haveningang van Brønnøysund. Met de rug tegen een berghelling voelen we de stormwind veel minder maar regen-, hagel- en sneeuwbuien geselen ons de ganse dag. Binnen in de motorhome is het echter prima, de verwarming doet haar werk.

Tegen het einde van de middag krijgen we gezelschap van enkele noren. Zij komen van Kristiansand, waar het op ditzelfde moment 30gr is, tegen een povere 7gr bij ons.

Hier een ganse week blijven wachten tot het weer verbetert zien we niet zitten, zelfs voor eind van de week wordt maximum 10 à 15gr voorspeld met nog steeds een harde wind. Morgen keren we langs de weg die we gekomen zijn terug naar het zuiden. Het is daar rond de 20gr en het regent er niet. De Lofoten en de Noordkaap zullen niet gaan lopen, binnen enkele jaren komen we terug.

dinsdag 5 juni 2018 - Steinkjer - 231km

De nacht is zeer rustig aan de haveningang, met vier motorhomes hebben we hier de storm uitgezeten. De staanplaats is op een gemengde parking waar ’s nachts geen auto’s op staan en de felle wind heeft ons niet verhinderd om zalig te slapen.

de brug tussen Brønnøysund en Torghatten

Het is koud vanmorgen, 5gr met hagel, wind en regen. We doen inkopen in de Spar van Brønnøysund en nemen route 17 naar de ferry tussen Vennesund en Holm. Wanneer we in stromende regen op de ferry wachten staat er voor ons een grote (melk?)tankwagen met Tine op gedrukt. Tine, noors voor dooi, is voor mij vooral een voornaam, een verkleinwoord van Martine. In Noorwegen is Tine echter de grootste producent, verdeler en exporteur van zuivelproducten.

Het is laagwater, de ferry ligt laag op het water en om op de ferry te rijden moeten we erg oppassen opdat we niet met de achterkant van de motorhome over de nu zeer schuine inrit schuren. Na Holm nemen we de route 17 naar het zuiden, het weer is slecht en we hebben nu wegenwerken onderweg. Op de heenrit vorige zondag hadden we daar allemaal geen last van.

Op een 100km boven Trondheim vinden we een camping aan een groot meer. De zon schijnt en het is nog steeds koud wanneer we de camping verkennen. Het uitzicht over het meer is schitterend maar de wifi is zwak en de douches zijn erg duur.

De weersvooruitzichten voor het noorden zijn nog steeds barslecht, morgen gaat het verder zuidwaarts.

woensdag 6  juni 2018 - Oppdal - 260km

Na een koude nacht volgt een koude morgen. Alle waters gelost en bijgevuld en dan op weg naar camping Magalaupe, dezelfde van de heenweg.

Hoe verder we naar het zuiden rijden, hoe blauwer de lucht wordt en hoe warmer, van 5 naar 15gr.  ’s Avonds is het fris maar de blauwe lucht, de zon en een beetje wind zijn een hele verademing vergeleken met de storm in Brønnøysund.