Specchiolla

maandag 2 juni - Castellana Grotte - 129km

Het is donker en rustig vannacht. In de verte blijft de tamtam van een muziekfestival het grootste deel van de nacht vruchteloos signalen uitzenden, maar ondanks een constant geroffel krijgt de bestemmeling de boodschap niet door.

Ik heb voor deze morgen „panini” besteld maar de organisatie van deze agriturismo laat te wensen over. Geen panini maar een pane van Altamura, het beste brood van Italië, hebben ze wel. Overschot van het restaurant van gisteren en aan 4 euro, gebakken met gouden granen. De Italianen zijn hier in het zuiden super vriendelijk maar je moet ze in het oog houden.

Het is nog steeds het grote feestweekend en Gravina in Puglia en Altamura zijn vol feestende Italianen. De randparkings staan afgeladen vol met auto’s en bussen, voor ons geen plaats op deze parkings.

Gelukkig zijn er nog mooie dingen genoeg te zien. Langs eenzame glooiende wegen, met links en rechts vele windmolens, gaan we richting Castellana Grotte. Het dorp is niet veel zaaks maar de grot is een bezoek ruimschoots waard. Onder leiding van een gids bezoek je de 1,5km lange grot. Het is hier ook erg druk maar parkeren is gelukkig geen probleem.

In een hoek van de parking is in het lange gras een zone voorbehouden voor motorhomes en vanavond blijven we hier overnachten.

dinsdag 3 juni - Alberobello - 22km

Supermarkten zijn dun gezaaid hier in het zuiden. Enkel aan de grotere steden zoals Brindisi en Lecce vind je een Super- of Ipermercado, in de kleinere steden is het nog steeds de alimentari - kruidenier - die de plak zwaait. Een Pennymarket en een Simply zijn de enige kleine supermarkten die je hier in het zuiden regelmatig vindt. De woordkeuze geeft al aan dat luxe hier ver te zoeken is maar levensmiddelen zoals brood en fruit zijn er goedkoop en van goede kwaliteit.

Aan de grot is er geen alimentari maar op 1km vinden we wel een „Penny market”. Na de voorraad aangevuld te hebben gaat het naar Alberobello, de stad van de Trulli.

Rond Alberobello ligt een ringweg maar de TomTom stuurt ons opnieuw via de drukke binnenstad naar de staanplaats „nel verde”. Deze staanplaats is prachtig gelegen op 200m van de trulli, rustig, groen, zeer netjes en met wifi. Hier kunnen we nog eens naar de VRT-radio luisteren.

In de voor- en namiddag bezoeken we de stad. De daken van de huisjes, de trulli, hebben een zeer speciale vorm die me wel bekend voorkomt. Op de top van elke trullo staat een andere versiering. Gezien het nu nog voorseizoen is heeft de massa toeristen Alberobello nog niet overspoeld. Het is heerlijk rustig in de kleine straatjes, op pleinen en in parken.

's Avonds gaan we op zoek naar een restaurant. Volgens Tripadvisor is er keuze genoeg maar van de vier door ons gekozen restaurants was geen enkel geopend. Ofwel waren ze gesloten na het lange en vermoeiende weekend ofwel waren ze gesloten wegens jaarlijks verlof. Dat is een nadeel van het voorseizoen, we hebben dan maar zelf ons potje gekookt.

woensdag 4 juni - Specchiolla - 60km

We gaan twee dagen niksdoen aan de kust, maar richting kust komen we eerst nog voorbij enkele kleine, mooie, witte stadjes.

Locorotondo ligt op een heuveltop midden in het trulli-gebied en de naam wijst op het cirkelvormig stratenplan. Het is een mooi stadje dat ook gekend is voor zijn uitstekende witte wijn.

Cisternino is een ander charmant stadje met kronkelige smalle straatjes en witgekalkte huizen, het geheel doet oosters aan. Het wordt tot de mooiste stadjes van Italië gerekend.

Ostuni is een volgend mooi stadje dat we nu echter links laten liggen, het is heet en we hebben genoeg steden gezien voor vandaag. Wellicht iets voor een volgende keer, zo kunnen we in deze streek nog eens terug komen. Ondanks de soms slechte wegen en het vuilnis bevalt het zuiden van Italië mij. De mensen zijn vriendelijk, het weer evenals de wijn zijn uitstekend, wat wil je nog meer?

Langs een superstrada rijden we richting de Lido - badplaats - van Specchiolla. Op 50m van de zee ligt daar de slordige ACSI-camping Pineta al Mare. De ingang is veelbelovend, het zwembad met palmbomen prachtig maar de rest is niet veel zaaks.

donderdag 5 juni - Specchiolla - 0km

We blijven een dag uitblazen in Specchiolla. De zon schijnt, het is heet en we kunnen hier honderden meters langs het „strand” wandelen. Er loopt een fietspad langs de strandweg en enkele pizzeria’s laten vermoeden dat hier vroeg of laat wel toeristen zullen komen.

Het dorpje verderop is verlaten, nog in verlate winterslaap voor de komst van de zomertoeristen. In een alimentari is de helft van de schappen leeg: fruit, groenten of vers vlees zijn er niet te vinden. Er is een beenhouwer - gesloten - en een bakker - gesloten - en de rolluiken van de meeste huizen zijn omlaag.

Een hond snuffelt in het vuilnis aan het strand, de straten liggen vol afgewaaide bladeren en naalden van pijnbomen. Nu zijn we werkelijk in de mezzogiorno!

’s Avonds halen we een uitstekend afhaaldiner in het restaurant van de camping.