Zinnowitz

20 augustus 2009

We staan vroeg op deze morgen, alvorens de hitte van 35° zal toeslaan. De verse broodjes waren besteld bij de uitbater van de staanplaats en staan op ons te wachten. Rond 9u is het water geloosd en geladen en kunnen we op weg.

We zullen vandaag een beetje aan siteseeing doen, profiteren van de airco terwijl we rijden. Eerst naar Insel Poel, een schiereiland met kleine dorpen, havens en stranden. Het blijkt niet alleen onze bestemming te zijn.

Wanneer we het eiland verlaten stromen de zonnekloppers toe over de smalle toegangsweg.

Onze volgende halte wordt Kühlingsborn, gekende badplaats aan de Oostzee. Pech, hier zijn motorhomes niet welkom, parkings afgesloten met een balk op 2m hoogte of grote verbodsborden. Enkel frigoboxtoeristen toegelaten, geen zwervers.

Na vergeefs zoeken naar een staanplaats rijden we verder naar Heiligendamm.

In 2007 vond hier de G8 plaats en veel is reeds hersteld uit de DDR-winterslaap. Vakantieoord is een groot woord want buiten een groot duur hotel staan er enkel nog een 10-tal vervallen witte villa’s. Die wachten nog steeds op de renoveerders.

Het strand ligt overvol dagjestoeristen, in de verte blaast Molli, de oude stoomtrein, de zon brandt. Hier zien we onze eerste parkeerautomaat voor strandparkeren. Elke strandgebruiker moet een ticket kopen - de kuurtaks - alvorens hij op het strand mag gaan!

Na een lange strandslentering gaan we verder richting Bad Doberan. Er wacht ons de gotische Münster, één der juweeltjes van de baksteengotiek.

De dag loopt ten einde midden de kurkdroge aardappelvelden tegen het strand van Wittenbeck. Op 200m van het strand, aan een halte van Molli, de stoomtrein, vinden we een grote, rustige en zeer donkere parking. Buiten een klein restaurant is er kilometers in het rond geen huis te bekennen.

Er staat een strakke wind, half stormkracht. Zal de voor morgen voorspelde regen dan toch komen ?

Een nieuweling met een blinkende motorhome probeert de luifel open te draaien. Open draaien gaat vlot maar in één twee drie ligt het ding op het dak van de motorhome, beide steunarmen afgebroken. Een luifel en stormwind gaan niet erg goed samen!

Om 3 uur ‘s nachts begint de wind te huilen en valt de regen met bakken uit de lucht. Een motorhome is dan een trommelblik en slapen lukt niet meer voor iedereen. ‘s Morgens is de regen voorbij, de bakker komt aangereden en de stoomfluit van Molli klinkt in de verte. Wij weg, richting Rostock. We weten niet direct waarom maar die naam heeft bij ons een onaangename klank.

Onderweg regent het flink maar bij de Edeka in Bad Doberan kunnen we droog onze boodschappen doen. Graal-Müritz zou een mooi kustplaatsje zijn maar hetzelfde probleem als gisteren, verboden terrein voor motorhomes. Er zou ergens een staanplaats zijn maar we hebben ze niet gevonden. Heel erg hard hebben we ook niet gezocht.

We rijden dan maar rechtstreeks naar Rostock. Het weer is nu niet direct schitterend, strandwandelingen zijn voor later. Rostock is een levendige moderne havenstad met enkele zeer mooie gebouwen en veel toeristen. De tweede wereldoorlog heeft echter lelijk huis gehouden in de oude binnenstad.

Rostock is de uitstap zeker waard maar op één uur heb je de binnenstad wel gezien. We zagen hier ook onze eerste kerk die omgevormd was tot 25 appartementen en een feestzaal.

Als pleisterplaats voor deze avond kiezen we de jachthaven van Barth. Het regent zachtjes en de verkenning van Barth is voor morgen.

22 augustus 2009

Deze morgen hebben we in Barth rondgelopen, broodjes gekocht en foto’s genomen. Bakstenen, overal bakstenen, in kerken, huizen, op voetpaden en op afvalhopen.

Barth is ons zeer goed bevallen. Aan de zeilclub stonden we rustig, tegen de haven en dicht bij het centrum.

Stralsund is werelderfgoed van de Unesco: prachtige gebouwen, schitterend stadhuis en overal bakstenen. Na één week beginnen die stenen stilletjesaan onze strot uit te komen. Niet zo bij de talloze toeristen - horen we daar geen mondje Vlaams - die door de stad krioelen.

We doen nog Grimmen aan en dan gaat het richting kust. Volgens onze gids zou Zinnowitz een mooie badplaats zijn en dus verkiezen we hier de weekenddrukte te laten overwaaien. Een motorhomestaanplaats is er niet en we moeten op camping gaan.

Vergeleken met Frankrijk zijn de Duitse campings peperduur. We hebben echter geen keuze: ofwel blijven we hier weg ofwel gaan we op camping.

Onze volgende Hanzestad is Stralsund. We verlaten de autostrade en via de kleine landelijke wegen is het een zeer rustige rit. Stralsund is een oude stad met kleine smalle parkings, vele overdekt. Het wordt dus zoeken en wringen maar we staan uiteindelijk nog dicht bij het centrum.