Portugal 2011

Een rondrit door Portugal staat al jaren op ons verlanglijstje. Enkele jaren geleden brachten we een prachtige week door in een vakantiewoning in de Algarve en dat maakte ons nieuwsgierig naar de rest van het land.

In 2011 is het zover, van 1 mei tot 3 juni gaan we naar het zuiden, naar de warmte, de natuur en de cultuur van Portugal.

1 mei - Coulon

We vertrekken zoals steeds om 4u 's morgens. Voor sommigen is dit een onwerelds vroeg uur maar voor ons betekent dit steeds het begin van een reis. Ik heb voor deze reis een nieuwe TomTom gekocht, de oude kende steeds minder de weg, de kaarten waren reeds vijf jaar oud. Ik heb een TomTom met "Live services" gekocht en dat blijkt zeer handig te zijn. De verkeersinfo wordt om de 2 minuten bijgewerkt en knelpunten worden waar mogelijk automatisch omzeild. De geïntegreerde weersvooruitzichten zijn zeer handig om slecht weer te vermijden. Je bent niet noodzakelijk sneller ter plaatse, maar je weet wel wat er op je af komt, je staat niet voor verkeersverrassingen.

Rondrit door Portugal

2 mei : Coulon - Briart

We vertrekken na een onweerachtige nacht op het grasveld van Coulon en rijden door de Landes richting zuiden. Het is een eentonige rit. Zo lang we op de dure autostrade zitten blijft de kwaliteit van de weg en de accommodatie naast de weg prima. Eens op de gewone route nationale worden de rustplaatsen veredelde stortplaatsen. Met een motorhome hebben we gelukkig geen last van smerige of ontbrekende toiletten.

Na de middag komen we in Briart toe. We hebben voor deze nacht een camping met ACSI-kaart gekozen. Met die kaart kan je buiten het seizoen - verschillend per camping - aan verminderde prijzen overnachten. Wanneer we in de omgeving geen gewone staanplaats voor motorhomes weten dan gaan we wel eens op camping.

Die ACSI-kaart is echter niet altijd interessant. Het prijsverschil met gewoon betalen zonder kaart is soms klein, de campings zijn meestal groot, met veel extra faciliteiten en zelfs buiten het seizoen druk bezet.

Parijs doorkruisen wordt met het nieuwe speeltje een lachertje en in de vroege namiddag stoppen we in Coulon, in het marais poitevin of het groene Venetië. Er zijn twee staanplaatsen voor motorhomes en wij vinden ruim plaats aan de Parking de l'Autremont.

Het marais du Poitevin is doorsneden met kanaaltjes waarop de bezoekers in een soort gondel het moeras kunnen rondvaren. Er is ook een gans netwerk van fiets- en wandelpaden. Coulon heeft een tof klein centrum met winkels en restaurants waar we 's avonds lekker gegeten hebben.

Je hebt dan wel elektriciteit inbegrepen maar dat hebben we voor een gewone overnachting helemaal niet nodig. Een kleine camping municipal met weinig voorzieningen is meestal goedkoper en rustiger dan een grote met ACSI-kaart.

Briart is een kuststadje boven op de klippen met een klein strand, veel huizen en weinig toeristen. Het is het soort plaats waar we normaal met een grote boog omheen rijden, maar tegen de Spaanse grens is de keuze aan staanplaatsen zeer beperkt.

3 mei : Briat - Castrojeriz

We rijden Spanje binnen, regen, zware bewolking en guur weer zijn ons deel. Het Baskenland ligt onder stortbuien en alhoewel het landschap er mooi zou kunnen uitzien is het vandaag maar een troosteloze bedoening. Via Donostia (San Sebastian) en Gasteiz (Vitoria) rijden we richting Burgos.

Na enkele honderden kilometers betert het weer, de zon komt er door en het wordt warm. Door het volledig ontbreken van staanplaatsen hebben we voorbij Burgos opnieuw voor een ACSI-camping gekozen. In Castrojeriz, een stopplaats op de pelgrimsweg naar Compostela, vinden we een kleine camping.

Vooral Nederlanders en ook Belgen blijken de weg ernaar gevonden te hebben.

Castrojeriz is een vreemd dorp waar de infrastructuur volledig op Compostela gericht is.

Het is de eerste keer dat we in Spanje rondrijden en de verlatenheid van het dorre landschap, de vuile dorpjes en de eentonige lange wegen geven ons de indruk van een derdewereldland. Op weg naar Portugal hadden we ons van Eviva Espana meer voorgesteld.

4 mei : Castrojeriz - Bragança

De tocht van Castrojeriz naar Bragança in Portugal gaat via Valladolid en Zamora, door een verlaten streek met vervallen dorpjes.

De autostrades en gewestwegen zijn prachtig maar de streek, met veel windmolens, maakt een desolate indruk. Dit is een hoek van Spanje waar zeer weinig mensen wonen.

Om te tanken moet je een kilometer ver van de autostrade af rijden en dan vind je in het hol van Pluto aan een voor de rest verlaten parking een tankstation en een restaurant. Een vreemde bedoening na de mooie stopplaatsen langs Franse autostrades.

We herademen wanneer we Portugal binnenrijden. Moderne dorpen met nieuwe infrastructuur, zeer mooie wegen door het Parque natural de Montesinho.

Bragança is een meevaller met een mooie staanplaats voor motorhomes onder de muren van de middeleeuwse vesting. Binnen die vesting vind je de oude kern van de stad, met kleine geplaveide straten en rustige pleintjes.

5 mei : Bragança - Chaves

De rit van Bragança naar Chaves is opnieuw een meevaller. De mooie weg kronkelt zich door wouden, over hoogvlaktes en door dalen. De lucht is blauw en de zon warm. Onderweg in Vinhais hebben we lang naar een bakker gezocht. Het stadje is met de financiële hulp van Europa volledig vernieuwd en geeft een zeer prettige indruk.

De bakker vinden we in een Supermercado in een achterafstraatje. We schrikken wel van het "super"-gehalte van die mercado. Het blijkt later dat een winkel van een zakdoek groot in Portugal ook een supermercado is. De keuze aan producten is er beperkt en de prijs relatief hoog. Verder in Portugal vinden we overal "echte supermercados", Intermarché of een Pingo Doce en inkopen doen wordt veel eenvoudiger.

Chaves is een meevaller. Een mooi oud centrum met huizen met balkons - gaanderijen - in smalle straatjes. Een schilderachtige oude brug en een park langs de rivier.

De staanplaats die we volgens de website campercontact zouden moeten vinden is verdwenen of de coördinaten kloppen niet. Via de TomTom toch de piepkleine Parque de Campismo gevonden, verscholen in een vallei. 's Avonds hebben we zeer lekker maar wel wat veel gegeten in het plaatselijk restaurant.

6 mei : Chaves - Bom Jesus Braga

De rit door de bergen gaat verder. We blijven in het natuurpark Peneda-Gerés maar de weg is niet zo mooi als gisteren. Dit is de streek van de stuwmeren, van Portugal's watervoorraad en groene elektriciteit. Verschillende stuwmeren staan zo goed als droog en omdat het waterpeil zo laag staat worden de bruine oevers overal zichtbaar.

Het is regenachtig, koud en winderig wanneer we aan de voet van de Bom Jesus aankomen. De TomTom probeert ons af en toe een snellere weg op te dringen maar vergeet dat we met een gevaarte van 2,8m breed op weg zijn. De korte kronkelende weggetjes waar die ons doorstuurt zijn meestal niet geschikt voor motorhomes.

De barokke trap van het bedevaartsoord Bom Jesus is een van de bekendste bezienswaardigheden van Portugal. De trappen zijn van grijs graniet en de steunmuren witgekalkt. Een echte pelgrim gaat op zijn knieën de 110m hoge trap op, de toerist doet het te voet of via de elevador, een kabeltreintje.

Op de berg monte Sameiro boven Bom Jesus staat een bedevaartsoord met een Mariakerk.  Van op het terras voor de kerk heb je bij mooi weer een weids panorama. Bij regen en wind loop je om binnen in de kerk te zijn en zie je niets.

Op de parking onder aan de Bom Jesus mag je met een motorhome overnachten en samen met een Fransman gaan we de avond in.