Schmallenberg

Wandelparadijs

Het Sauerland is een wandelparadijs, maar het Schmallenbergerland, een deel van het Sauerland, is de kers op de wandeltaart. Het Sorpetal is een lieflijk dal, op enkele km van Schmallenberg gelegen. De meeste dalen zijn bebost maar het Sorpetal is een open dal. De Sorpetalwandelingen openen vergezichten op de deeldorpen Rehsiepen, Niedersorpe, Mittelsorpe en Obersorpe.

Je kan de ganse vallei rondwandelen, ongeveer 20km, zowel langs het dal als via de “Hangweg”, de weg aan de rand van het woud.

In de vallei, tussen Niedersorpe en Mittelsorpe, heeft een kunstsmid zijn werkplaats. Midden de natuur, tegen het water, staan talloze kunstwerken her en der verspreid.

In de vallei zijn er enkele gasthoven met een Gaststube waar je kan drinken of een kleinigheid eten. Reken er echter niet te erg op, een Ruhetag hebben ze er allemaal !

Een tweede mooie wandeling door het open veld is deze vertrekkend vanaf Grafschaft, over Oberkirchen naar Niedersorpe. Hier rechtsomkeer richting Winkhausen en dan langs de Wilzenberg terug naar Grafschaft.

In Oberkirchen kan je een lekker stuk taart eten in de Lennemühle (oude graanmolen op de Lenne) of in het Knusperhaus.

Atta-Höhle Attendorn

Je kan niet elke dag 20km door een prachtige natuur wandelen. Ter afwisseling bezoeken we één van de mooiste druipsteengrotten van Europa, de Atta-Höhle. Sinds 1907 is de Atta-Höhle geopend voor bezoekers. Het is de langste druipsteengrot van Duitsland en sinds 1907 kwamen er reeds meer dan 50 miljoen bezoekers. De grot ligt aan de rand van Attendorn, een lelijke stad aan de Biggesee.

De grot is ontstaan door het oplossen van kalksteen door infiltrerend regenwater gedurende honderdduizenden jaren. De stalachtieten, stalachmieten en de andere druipsteenformaties groeiden aan 1mm per 10 jaar. De grot werd op 19 juli 1907 toevallig ontdekt tijdens werkzaamheden in een kalkgroeve.

Zomer en winter is het 9 graden warm in de grot. De totale lengte is 6670 meter waarvan 1800 meter toegankelijk voor het publiek. De rondleiding duurt 40min.

Bad Fredeburg - Pasen 2007

Bad Fredeburg is een kneippkuuroord met kuurklinieken, verschillende hotels en overal zwart-witte vakwerkhuisjes. Enkele bakkers en een klein warenhuis volstaan om proviand in te slaan voor een ganse wandeldag. 1800 wandelwegwijzers moeten je de weg wijzen maar een goede kaart is onontbeerlijk. Af en toe zal je anders op een splitsing het spoor bijster raken.

Bad Fredeburg is een zeer goed vertrekpunt voor wandelingen. Je kan met de Sauerland Card gratis met de bus doorheen het ganse Sauerland. Een combinatie van bus en terug te voet of omgekeerd is perfect mogelijk. De wandelwegen liggen stervormig rond Bad Fredeburg en de combinatiemogelijkheden zijn zeer groot. Alle wandelwegen worden door een letter-cijfercombinatie aangeduid. De letters verwijzen naar het dorp waarmee die wandeling verbonden is: BF = Bad Fredeburg, AL = Altenilpe, H = Holthausen enz.

De wegwijzers geven het nummer van de wandeling en de afstand in km tot de volgende plaats weer. Er zijn rondwandelwegen en wandelwegen die de ganse streek doorkruisen, voor ieder wat wils. Op de toeristische dienst in het centrum kan je kaarten en informatie bekomen.

Verblijf

We hebben Hotel Hochland via een zoektocht op het internet gekozen. Ons hotel van vorig jaar in Latrop was een zeer goed wandelhotel, maar het eten was maar minnetjes. Door ditmaal voor een "Kurhotel" te kiezen denken we culinair beter af te zijn. Hotel Hochland is een rustig maar niet mooi gelegen hotel. Het ligt aan een zijbaan op 300m van het centrum en 500m van de bushalte. Het Hotel ligt op 300m van drie kuurparken en één mini-golf.

De kamers zijn prima ingericht maar de hier en daar falende uitrusting doet vermoeden dat het hotel geen al te drukke tijden kent en dat er moet bespaard worden. Het wordt echter nooit erg storend en de algemene indruk is goed. Je kan daarenboven gratis gebruikmaken van zwembad en sauna!

Het ontbijtbuffet  is zeer goed, zeker gezien de lage bezetting van het hotel. 's Avonds is voor het half-pension keuze uit drie hoofdgangen, waarvan steeds eentje vegetarisch. Het diner is zeer goed verzorgd en de bediening uitstekend. Het valt ons op dat de baas en al het personeel zeer vriendelijk zijn.

Je kan in Hotel Hochland ook wandel- en wellnessarrangementen boeken. Wandelaars zijn in de minderheid maar hebben wel een voetje voor bij de baas.

Wandelingen rond Bad Fredeburg

Het land der 1000 bergen en 100.000 wandelingen !

Tijdens onze wandelweek hebben we van de vier dagen maar drie dagen gewandeld. De derde dag hebben we een rondrit met de auto gemaakt naar de plaatsen die we begin van de 90-er jaren reeds bezocht hebben. Voor de wandelingen zijn we éénmaal vertrokken uit Bad Fredeburg en de twee andere keren eerst via bus en dan te voet terug.

Het was dit jaar niet eenvoudig om een boswandeling te doen. De orkaan Kyrill van januari 2007 heeft enorm veel bomen neergeveld zodat vele boswegen nog steeds onbegaanbaar en gevaarlijk zijn. We hebben onze drie wandelingen dan ook vooral langs de bosrand en door het open veld gepland.

Alle wandelingen zijn 4 à 5 uur lang, rustpauzes inbegrepen. Het weer is prima deze week en we hebben elke dag buiten gepicknickt.

Rond Bad Fredeburg

Van aan de kerk de X13 richting Holthausen. Langs het Kurpark gaat het langzaam omhoog en weldra laten we de laatste huizen achter ons. Holthausen blijkt een charmant dorpje te zijn met een Schieferbergwerkmuseum. Onder de stralende zon en blauwe hemel komen de vakwerkhuizen nog meer tot hun recht.

Van Holthausen gaat het richting Niedersorpe, maar onderweg stoten we op een versperring van omgevallen bomen. Dankzij de kaart vinden we via een golfterrein een tussenweg naar Gleidorf. Van uit Gleidorf nemen we het fiets- en wandelpad op de oude spoorwegbedding en 5km later staan we terug aan het hotel

Dorlar - Bad Fredeburg

Voor onze tweede wandeling nemen we bus S90 tot in Dorlar. Het is de enige grauwe dag van onze wandelweek maar dat schrikt ons niet af. We nemen de X13 richting Sellinghausen. Hier ligt een - in onze ogen - reusachtig groot golfterrein waar gezien het weer weinig volk aan het golfen is. Zeg je wel "volk" tegen golfers ?

Bergaf richting Altenilpe, opnieuw een charmant dorpje met vakwerkhuizen. De GD Golddörfer-route die de 8 mooiste dorpen van het Sauerland verbindt komt hier voorbij.

Van Altenilpe volgen we de AL4 langs de bosrand richting Ilpe quelle. Hier terug de X13 of BF4 oppikken en via het Altes Forsthaus en de kruisweg naar Bad Fredeburg. Het laatste uur begint het lichtjes te regenen en we zijn druipnat wanneer we in het hotel aankomen.

Oberhenneborn - Bad Fredeburg

De bus 366 blijft maar rijden en we vrezen al dat de terugweg te voet zeer lang zal duren. Om in Oberhenneborn te geraken moet de bus echter een grote omweg maken, te voet gaan we rechtoe rechtaan over de heuvels.

We volgen de OH2 tot we boven Altenilpe uit het bos komen. Nu zitten we in omgekeerde richting op de wandeling uit Dorlar, maar ditmaal met stralende zon en warm weer. Tussen Altenilpe en Sellinghausen hebben we een goed zicht op het golfterrein dat blijkbaar nog veel groter is dan we de eerste keer ingeschat hebben.

Via de AL4 gaat het onder de skilift door richting Ilpe quelle maar oeps, hier liggen alweer bomen over de weg en de doorgang is verboden. Een blik op de kaart leert dat het bos hier smal is en een korte zijsprong over het veld en onder prikkeldraad brengt ons na 300m terug op de wandelweg. Misschien is dit niet de voorziene omleiding maar het spaart ons wel enkele kilometers.

Via een andere weg, de AL5, bereiken we opnieuw het Altes Forsthaus en we volgen nu de BF1 richting Bad Fredeburg centrum. Hier ontdekken we nog een mini-golf op 100m van de kerk.