Carthago c-Tourer T142


Problemen

Het eerste jaar werkt de kraan van de vuilwaterafvoer niet meer. We kunnen de afvoer niet meer sluiten zodat we het afvalwater elke dag buiten moeten opvangen. Na de herstelling sluit de kraan niet volledig, de afvoer blijft lopen, maar na de tweede herstelling hebben we geen problemen meer.

Het derde jaar hebben we problemen met het elektrisch verwarmingdeel van de Truma verwarming en na de herstelling lekt het hier en daar. Dat raakt uiteindelijk opgelost

Of je nu een dure motorhome koopt of een goedkope, de eerste twee jaar heb je altijd miserie, maar bij Carthago blijft het maar duren. Het is altijd hetzelfde probleem, de waterleiding!

In 2015 kochten we bij Dicar in Geel een C-Tourer T 142 van het Duitse merk Carthago, ter vervanging van onze McLouis Steel 562. 

Carthago is volgens de constructeur een “top”-merk en die laat het ook merken door aan de buitenzijde negen maal de naam Carthago te vermelden en dit binnen vijf maal te herhalen. Het aantal maal dat de naam voorkomt is echter geen garantie voor de kwaliteit, bij een Rolls-Royce - die ze beweren te zijn voor de motorhomes - staat die ook niet in koeien van letters overal vermeld. 

Bescheidenheid is niet de grootste kwaliteit van de Duitse constructeur, zuinigheid wel. Zoals bij vele andere constructeurs wordt er bespaard op kleine en grote dingen. Ten opzichte van de versie van 2014 is de boordcomputer veel eenvoudiger en zijn de zonnewering en rolgordijnen van goedkopere materialen gemaakt. 

Het resultaat is een wagen met een (voor ons) ideale indeling, een erg volledige uitrusting, een grote garage (koffer), een zeer goede baanligging en die zeer goed afgewerkt is. Rammelen doet hij niet maar er zit links en rechts een trilling (zoals bij een geigerteller) die mij erg stoort en waarvan ik de oorzaak maar na lange tijd achterhaal. Begin 2018 heeft Dicar dit proberen te herstellen, maar het probleem komt het volgend jaar terug.


Na twee jaar is de sluiting van de schuifdeur aan de badkamer los gekomen en aan het bed blijven de zonnewering en het rolgordijn niet goed meer hangen. Kwaliteit met af en toe toch een groot vraagteken.

Het vierde jaar krijgen we een kastdeur niet meer toe of niet meer open indien we ze toch toe krijgen. Daarna opnieuw een lek ergens in een waterleiding. Er komt meer lucht dan water uit de kranen.

De batterijen raken aan de kook en moeten vervangen worden. De oorzaak was de regelaar van het zonnepaneel die defect was, met overlading en koken tot gevolg.

Het vijfde jaar is er opnieuw een probleem met het water, we hebben lucht (en water) in de leidingen, maar soms alleen lucht en op andere momenten wel water met een klein beetje lucht. De oorzaak is mogelijk een defecte pomp, maar het systeem werkt helemaal niet meer na een dagje verwarmen op gas.  Misschien dat de hitte van de verwarmingsketel ergens een lek veroorzaakt. Tijdens de zomer hadden we geen lek.

Begin 2021 bij de jaarlijkse vochtcontrole wordt het luchtprobleem gevonden en opgelost. De filter voor de pomp had een klein barstje door vorstschade. Een klein barstje dat groter werd door de hitte van de boiler en floep, er kwam lucht in de leidingen. De filter werd vervangen en de twee korte ritten die we begin 2021 deden (Corona!) verliepen zonder problemen.

 

Bij Dicar doen ze hun best om alles snel en goed op te lossen maar ons geloof in Carthago heeft ondertussen een flinke deuk gekregen. Onze vorige motorhome, een Mc Louis Steel, kende ook twee jaar kinderziektes maar bleef daarna probleemloos.

Een motorhome blijft ondanks de regelmatige kleine pannes en indien alles naar behoren werkt aangenaam reizen in een relatieve vrijheid en corona-veiligheid..

Je hebt keuze uit staanplaatsen, gewone parkings, campings en verdoken achter de bosjes staan. Hier heb ik de bronnen opgesomd die ik gebruik om een reis voor te bereiden.